Header image
syrebecca@skaynet.com

Uppdaterad 2010-04-01

DAGBOK (vill du se var vi är? Klicka på länken så öppnas google map)
Kartor över rutten 1, 2, 3 och 4

2009

30/5 Avseglarfest i Örebro för stora o små se fotogalleriet

1/6 Finputs, instrumenttrimning och allt annat

3/7 Vi har passerat Kielkanalen och passat på att vila upp oss inför kommande strapatser. Rekreationen delades med några mycket trevliga tyska damer.

6/7 Har nu kommit fram till Norden Island.

18/7 Frankrike och Boulogne-sur-Mer ca 4 mil söder om Calais. Riktigt skitväder gör att vi ankrar upp till på söndag? i väntan på ostlig vind. Om väder och strömmar tillåter går färden vidare, eventuellt via kanalöarna ca 170 distansminuter bort. Tidvattenhöjden är 7,6 m! Planen är att gå till Spanien via Jersey och Bretagne.
Till dess gör vi en barrunda i Boulogne.

28/7 Lezardriux i Bretagne mellan Saint-Malo och Brest. Seglingen hit har gått via Guernsey bredvi Jersey i Engelska kanalen. Strömmar, tidvatten (8-9m) och en ihållande syd-väst 17-18m/sek har gjort att vi ankrar upp ngr dagar. I kväll har vi avnjutit Hartmanns fantastiska vinkokta musslor samt färska ostron. När vinden blivit till vår fördel plockar vi oss neråt Bicuaya som ligger ca 80 distans borta.

3/8 Vi kom i natt till ön Groix utanför staden Lorient i norra delen av Biscayabukten. Det regnar o är ca 20 grader i luften. Om allt går som planerat startar vi i morgon en långetapp på 130 distans till La Rochelle ca 20 mil norr om Bordaux. Vi har för första gången haft delfiner som resekamrater men missade kameran, suck. Längtan efter värme o högtryck gör att vi försöker kklippa Biscaya i ett drag sedan o räknar med att vara i Spanien om en vecka.

14/8 Senaste nytt efter lite missförstånd vad gäller spanska uttalet av städer: Tomas o Roland seglade från La Rochelle direkt över Biscayabukten till A Coruña i Spanien en etapp på ca två dagar. Klicka på datumet för att öppna karta!

Tomas rapporterar 14 sept:

Det har nu gått en tid sedan vi senast berättade om vår seglaräventyr. Detta beror på att vi haft svårt att få tillgång tillnätet. Sedan vi vi kom till Spanien har det rått konstant sommar med temperaturer på mellan 25 och 35 grader på dagarna. Vindarna har varit svaga till måttliga från nord så nu har det varit slut på motvinden.

8/8 -22/ 8 Låg vi i A Coruna och bara hade det bra. Vi blev en stor nordisk familj som hadde mycke roligt tillsammans En norrman i en båt hjälpte vi att få i ordning på båten med alla möjliga problem så som rigg och el.

23/8 A Coruna - Camarinas 58 distans. Fin segling i sällskap med norrmannen som på vägen runt Kap Finister fick rigghaveri. Det klarade sig utan omfattande skado. Låg kvar i Camarinas, en fin liten fiskeby några dagar för att norrmannen skulle laga sin rigg. När det visade sig att han inte var kapabel till detta drog vi vidare.

27/8 Camarinas - Viggo 75 distans. Fin segling under dagen lite dimma på morronen. Låg kvar i Viggo för att göra översyn av motorn.

29/8 Viggo - Port de Castelo 40 distans. Fin segling med en del motorgång när vinden blev för svag. Låg kvar i Port de Kastello några dagar, en fin medeltida stad med mycket nöjen.

1-2/9 Port de Castelo - Peniche 150 distans långsegling i över ett dygn för att komma ner till Lissabon. Fin vind från nord och måttlig dyning. Kom fram på morgonen för att efter sedvanlig ankardramm somna några timmar. En fin fiskeby med många gamla hus. På kvällen åt vi svärdfisk MUMS!

3/9 Peniche - Cascais 42 dist. Cascaris är en stad strax utanför Lissabon. På 30 minuter når man dit med pendeltåg. Vi gjorde två besök i staden utan att bli allt för imponerade. (Det dom har i Lissaabon hittade vi inte). Cascaris var istället ett väldigt fint ställe som vi trivdes bra i med mycke nöjen bland annat. På lördagen kom min bror Bosse för att var med oss en obestämd tid. Så 2 manienbåt har fått tillökning!

11/9 Cascais - Sines 52 distans. Bosses första möte med Atlanten gick bra med måttliga sjöar och svag vind

12-13/9 Sines - Lagos 77 distans nattlig segling för att komma in när det var ljust i Lagos. Nu har vi kommit på den Portogisiska rivieran Här blir vi liggande några dagar för att bada och ha lite roligt. Sedan bär det vidar längs den portugisiska sydkusten, och vidare ner till Gibraltar Marocko och Kanarieöarna som vi hoppas komma till i slutet på oktober.

17/9 Vi liggar kvar i Lagos på Algarvekusten i Portogal. Badar och underhåller båten och tar oss en och annan öl! Om väderprognosen slår in får vi de rätta vindarna för att gå till Casablanca i Marocko på måndag. Hälsningar Tomas, Roland och Bosse

24/9 Nu är vi i Marocko. Det gick inte så bra med Casablanca så vi fick gå vidare till El Jadida en mindre stad 60 sjömil söder ut. Det är mycket som känns annorlunda att vara i Afrika. För att klarera in krävdes en halv dag och 3 flaskor whiskey i mutor. Vi mår alla bra efter 280 sjömils översegling från Portugal. Blir kvar här några dagar innan vi fortsätter till Teneriffa.
Hälsningar från 3 manienbat

29/9 Inringt från Atlanten 18.53 svensk tid: "Vi har lämnat El Jadida och är sedan 1½ dygn på segling mot Teneriffa. Det går långsamt eftersom vinden är svag och vi gör inte mer än ca 4 knop. Temperatren och omgivningen är fantastisk, ca +30C i luften och sol. Igår fick vi resesällskap av ett 1000-tal delfinersom fick vattnet att koka, ja du läste rätt - vi uppskattar antalet till ca ettusen stycken. Dessutom lyckades vi i eftermiddags få det de var ute efter (?) en guldmakrill på ca 2 kg. Lyckan ler och Roland har laddat stekpannan. Detta var allt för nu, vi hörs mer när vi om ca 2 dygn är framme på Kanarieöarnas mest gröna ö. Hälsningar i mängder till alla från Tomas Rolle o Bosse"

4/10 (klicka för google map) Nu har vi kommit fram till Lanzarote. Vi är på sydsidan av ön Playa Blanca. Resan från Marocko var fantastisk, men tog längre tid än beräknat på grund av mycket svaga vindar. Vi hade ständigt sällskap av delfiner i 4, 5 dygn, dessa så vackra och sällskapliga djur. Den sista biten seglade vi med spinnaker i god fart 8 timmar. Här är det mycket varmt så en kall öl och skugga är att föredra. Vi har på nytt fått kontakt med "Kristina II "så nu är gänget samlat och HARTMANS ÄVENTYR VÄNTAR.Vi blir nog kvar här någon vecka för altl är bra i marinan. Vi planerar att ta upp båten några dagar för bottenmålning och underhåll, det ser ut som ett orensat grönsaksland i botten på båten. Det sliter hårt på grejerna. Nu har vi seglat mer än 3000 sjömil!. Motsvarande 3 år där hemma.
Hälsningar från 3manienbat

23/10 inmailat från Tomas. (Klicka på blåmarkerat för länk till google map)

-Sänder ett litet resebrev frå 3 seglare
Sedan vi senast skrev har vi varit en vecka på Lanzarote i Marina Rubicom, ett mycket fint ställe!
-14/10 seglade vi vidare efter Fuertventura till Porto de Castillo där vi låg kvar i tre dagar
-16/10 övernattade i en hamn på Fuertventura som heter Porto de Moro Jabe
-17/10 seglade vidare med god vin till Gran Canaria och Las Palmas, låg kvar där och fick hjälp med vårt datorsystem så nu är alla navigationsprogram i bästa skick!
-21/10 seglade söderut längs Gran Canaria till MasPalomas och en liten hamn som heter Porto de Pasito Blanco. I morgon fredag mönstrar Bosse av för en vecka då hans fru kommer hit ner. Roland o jag har för avsikt att fortsätta till Teneriffa för några dagar.

(Sista veckan i november kommer järngänget från Örebro o hälsar på medförande ett kugghjul till ankarspelet)

7/12
Vi har nu varit på väg i sex dygn och avverkat 730 SJÖMIL, men det återstår 2130 till Trinidad som vi hoppas angöra före nyår.Vindarna är ca 5-6 meter och från nord ost så vi loggar ca 5 knop. Vädret är strålande med 26 grader oc h sol på dagrna och 21 grader och månsken på nätterna.
Vår position är 21 39 N 26 29 W. Båt och besättning i bästa trim.
Hälsningar Roland och Tomas

11/12
Har nu varit på väg i tio dagar. V ädret är strålande med en måttlig västlig vind. Vi seglar med 2 utspirade försegel. och loggar mellan 5-6 knop. Vår position är 18 10 nord, 34 37 väst. Vi har nu gått 1200 sjömil och har 1500 kvar till Trinidad. Båt och besättning mår utmärkt.

17/12
Fortsatt segling i dåliga vindar. Vi har haft stilje i 4 dagar, har gått för motor ett dygn. Nu har vi fått lite vind, loggar för tillfället ca 3,5 knop Vi har ca 1000 distans kvar till Trinidad och seglat ca 2000 distans Vi har slut på färskvarorna men burkmaten, vatten och ölen räcker hela vägen. Det är varm och skönt 28 grader i luften och 25 i vattnet Vår position är 15 17'N,43 53'W Båt och besättning i bästa trim. Hälsningar Rolan och Tomas

22/12
Fortsatt segling efter ha haft dålig vind i några dagar så har lyckan vänt och vi loggar nu mellan 5 och 6 knop. Vi har beslutat att gå till Barbados för att fira Jul. Dit hoppas vi anlända på juldagen, vi har 360 nautiska mil kvar dit. Vår position är 13 65 nord, 53 20 west. All väl ombord när vi varit ute i 21 dygn.Vi önskar alla en riktigt god jul med mycke snö. Här är det runt 30 + och 26 grader i vattnet så vi får nog inte se någon snö.
Hälsningar Rolan och Tomas
Ps vi har fått många guldmakrillar den största var på över 4 kilo!

26/12
Enligt tel.samtal via Per Nybom har s/y Rebecca angjort Barbados på juldagsmorgonen. Första stegen på terra firma "- styrdes mot grönsaksståndet för att inhandla öl"

28/12
Hej på er alla. Har nu varit på Barbados i några dagar, i morron fortsätter vi till Bikini tillsammans med våra norska vänner för att utforska innehållet. Vi kommer att fira nyår där så vi passar på tillfället att önska alla ett gott nytt år.

2010

3/1
God fortsättning på er alla. Nu har vi firat nyår tillsammans med flera Skandinaviska besättningar på en ö som heter Bequia och hamnen heter Port Elizabeth. Varmt men ölen är kall. Fortsätter i morron söderut en liten bit för att om någon vecka komma till Granada och vidare till Tobago. Detta är de verkliga paradisöarna. ALLT VÄL OMBORD ROLAND OCH TOMAS

6/1. Berusad - Canouan. Gick ini i en vik på ett ställe som heter Charlestown, ingen hamn så vi låg för ankare i viken

10/1 Canouan. Stort grill party på strandens som en båt med spanjorer tagit initiativ till. Många trevliga människor från olika nationer. Under natten försvann våran Inger som var förtöjd efter båten. Det berodde nog på att vi förtöjt den för dåligt.

12/1 Köpte en begagnad dinge, liten roddbåt, av lokal befolkningen till ett bra pris. Tog taxibåten till Union Island för att hämta pengar.

13/1 Gick över till Union Island, en kort sträcka på ca 10 distans. Låg över där på natten.Dåligt ankarfäste så vi hade lite svårt att sova. Checkade ut för vidare resa.

14/1 Union Island - Grenada. Fin segling hela dagen ca 60 distans Såg en flock valar utanför Grenada. Det var nog 10 stycken.. Gick in i St George på Grenada. In nyckel skyddad i som heter lagun. Där fick vi plats vid kaj på Yachtclubben.

15/1 Bosse och Annette kom på besök och stannade till 26/1. Under tiden på Granada träffade vi både nya och gamla bekanta främst från norden. Vi kom att umgås mest med norrmän.Var ute på utflykt på ön och såg vattenfall och regnskog bland myck annat. Fick lära oss mycket om olika frukter som vår chafför plockade efter vägen. Thomas köpte en delfin i brun korall i en kedja att ha om halsen. Roland blev förälskad i en svart skönhet som varade några dagar. (Snacka om olika fynd)

26/1 Grenada - Trinidad. Efter att ha köpt en ny motor till dingen och checka ut gick färden vidare till Trinidad, tillsammans med Nord Swan, en norsk båt som vi träffat många gånger. Fin vind under natten men en del motström ca 1,5 knop den sista halvan. Kom in till Trinidad på ett ställe som heter Chaguaramas Bay. Vi checkade in efter lunch, en omständig process men efter ett par timmar var vi klara att gå ut i viken och lägga oss för ankar

27/1 Åkte in till Port of Spain på kvällen för att ha ett litet avskedas för David från spanien som skulle flyga hem dagen efter, så nu blir Alf och Karl-Fredrik ensamma på Nord Swan.

29/1 Rapport från skepparn!
Befinner oss på Trinidad i en vik som heter Carenage Bay sedan ett par dagar sedan. Seglingen från Grenada 26 -27/1 gick alldeles utmärkt trots varningar om starka stömmar och pirater. På halva resan satte motströmmen ca 1,5 knop, men vinden var god så det gick bra. Några pirater såg vi inte till. Nu väntar vi på kanevalen som startar om två veckor. Det skall var det häftigast du kan uppleva med byxorna på. Efter att vi blivit av med vår gummibåt har vi nu skaffat en ny och även en ny snurra. Det tär på kassan, men ett måste när man ligger för ankare så mycket som vi gör.Nu är nästan alla reparationer klara efter Atlantöverfarten. Vindrodret gick sönder men det är åter på plats. Förstaget gick sönder, efter att vi tagit ner det och reparerat är det åter på plats. Stegen i masten är en välsingnelse. Nu återstår bara att reparera en trasig Genua, det får nog en segelmakare ta sig an.
Hälsningar Roland och Tomas

2/2 Grill party tillsammans med andra båtar på Yachtklubben. Människor från USA Kanada, Sydafrika. Norge, Tyskland mm. En trevlig kväll med musik och vin. Nu har vi bestämt hur vi kommer att segla vidare efter Karnevalen som startar den 15/2

Nu har vi kommit lite närmare en plan för vår fortsatta resa. Först går vi till Isla Margarita , en ö untanför Venezuela, sedan vidare till de så kallade ABC öarna: Aruba, Bonaire, Curacao, sedan tror vi att vi går vidare till Venezuela och Colombia för att någon gång i slutet av maj hamna i Panama.

Allt väl om bord! Vi väntar på karnevalen! Roland o Tomas

18/2 Rapport från Carnevalen i Port of Spain.

Måndagen den 15 feb började Carnevalen med Jóvert (starten på dagen) Vi åkte buss här från hamnen kl 03.00 för att vara i stan till kl 04.00.. Där bjöds på frukost, kroppsmålning!! och förfriskningar. Sedan avgick Carnevalståget med en massa människor som dansade efter en enorm trailer med jätte högtalare som dundrade ut diskomusik.. Dansen blev stundtals mycket intim då många damer dansade med en särskild kroppskontakt. Efter första trailern kom en annan med baren där det bjöds på öl och rom. Fram till kl 10 på förmiddagen dansade vi fram på stadens gator tills vi var helt slut i värmen. Sedan var det dax att åka hem och vila.
På tisdag var huvud-Carnevalen. Den pågick hela dagen med en massa människor som var klädda i alla möjliga utstyrslar, mest lättklädda damer. Stora trailer med massor med högtalare eller steelpanband dundrade fram musik. Som åskådare hade vi möjlighet att när som hels blanda oss in i tåget och dansa med en stund. Vilket vi praktiserade vid ett flertal tillfällen när damerna var särskilt lockande. Kvällen avslutades med mera fri dans på gatorna. Vid midnatt upphörde allt.

Bilder från det hela finns att beskåda på Facebook under gruppen 2 män i en båt. Det blev inte så många bilder då fotografen inte hade så mycket tid för kameran som ni förstår.

Carnevalsdagarna överträffade två seglares förväntningar med god marginal. Nu väntar vi bara på nästa Carneval!

9 mars
Har nu varit på Margarite i Venesuela sedan den 25 februari Det har varit en mycket speciell upplevelse att vara i Venesuela. Att checka in båt och besättning tog en hel vecka  trots att vi använde en agent för jobbet och kostade ca 50 usd. Nu har vi checkat ut och det tog bara 2 dagar och kostade lika mycket. Vi har träffat många trevliga mäniskor här från hela världen. Många ligger här i flera år. Att växla pengar är en process för sig då det är mycket lönsamt att växla mot USD. Du för 3 gånger så mycket och då blir allt mycket billigt. Rommen kostar ca 15 kronor litern och bensinen 10 öre litern. Diesel 5 öre litern.Ölen 2,5 burken Maten är även billig. Alla har pratat om hur farligt det är här men det var inte så. Alla är mycket vänliga och hjälpsamma
Nu fortsätter vi till Blanquilla. En ö som ligger ca 100 distans norr ut. Det blir natt segling så vi är framme i morgon förmiddag. Sedan fortsätter vi västerut längs Venesuelas yttre öar för att i slutet på månaden var på ABC öarna, som är hollänska kolonier. Då är det dax för euro igen. Allt väl ombord Roland och Tomas

9-10  mars Margarite - Blanquilla 95 distans. Kom fram till Blanquilla. Vinden friskade i på natten och var stundtals uppe i kuling så det blev en snabb segling. En underbar ö utan någon bebyggelse där vi låg endast 5 båtar totalt. Mycket klart vatten med siktdjup på över 10 meter. Turkosfärgat vatten och ett rev  som såg ut som det finaste akvarier när man snorklade. Låg kvar i 2 dagar .

12- 14 mars  Blanquilla - Boinarie Två dygn's segling och 220 distans i stundtals ganska hårda vindar, 13-15 meter, men det var läns med endast revade storsegel som gällde. Kom fram till Bonaire tidigt på söndag morron efter att ha väntat in gryningen. Blev uppbringade av Coastgarde innan vi kom fram, de ställde bara en del frågor på VHF sedan var de nöjda.Våra kompisar på Midnight Swan fortsatte till Curaso så nu är vi ensamma igen. Men vi kommer nog att träffas igen om någon vecka. Bonarie är en holländsk koloni i Caribien, tillsammans med Curaso och Aruba. Det är europeiska priser som gäller här och mycket välordnat på alla sätt Vi blir nog kvar här några dagar. för det käns bra att ligga här.