Kontakt
Länkar
De vanligaste felen när man vill banta

1. Det troligen vanligaste felet vi gör när vi vill gå ner i vikt är att göra en bantningskur. ”Gå ner 5 kg på 1 vecka” är ett upprop som låter bra på löpsedeln men tyvärr kommer du sannolikt gå upp samma fem kg så snart kuren är över. Tro inte att det här är ett problem som kan lösas en gång för alla, utan tänk i stället på din vikt som något som du måste arbeta med under lång tid, troligen i resten av ditt liv.

2. Gå inte ned för snabbt. Många metoder som handlar om att gå ned mycket snabbt i vikt, till exempel att fasta, fungerar helt enkelt inte. Hoppa inte över måltider och fasta inte!

3. Särskilt män har också ett annat problem, nämligen att inte våga berätta att man bantar. Din omgivning kan ge dig mycket stöd! Dessutom kan de ge dig dåligt samvete när du inte har orkat sköta dig…

4. Du behöver egentligen inte alls banta. Innan du bestämmer dig för att gå ned i vikt ska du ta reda på om du verkligen behöver gå ner i vikt. Det gör du genom att räkna ut ditt BMI. Om ditt BMI visar att du väger under normalvikt så behöver du inte gå ned i vikt.

5. Du hittar på ursäkter. Du kanske ”är stor och behöver mycket energi”. Du är inte så tjock utan bara ”kraftigt byggd”. Du ”får blodsockerfall” om du inte äter… Visst, visst, det finns de av oss som är unika, men har vi inte hört dem alla förr… och det finns objektiva mått som fastställer exakt hur tjock du är och hur mycket energi du behöver!



Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden.