Kontakt
Länkar
Fett

Fett är en av kroppens byggstenar och har många viktiga, till och med livsviktiga, uppgifter. De fettlösliga vitaminerna A, D, E och K kan bara tas upp av kroppen om man äter tillräckligt fett. Så att helt sluta äta fett är ingen bra idé.

Men de flesta av oss får i oss för mycket fett. Dessutom äter vi fel sorters fett. Det vill säga, max 30 procent av det totala energiintaget bör komma från fett i maten. Idag får normalsvensken i sig ca. 37 procent av kalorierna från fett och detta är alltså för mycket. Vill du bli smal är det läge att byta ut fettet mot kolhydrater och proteiner.

Kom ihåg att det inte räcker att minska mängden fett i maten, till exempel genom att äta lightprodukter, för att gå ner i vikt. Du måste också tänka på det totala energiinnehållet i det du äter.


Fett och hälsa

Det finns fler skäl att minska intaget av fett än att bli smal.
- Du minskar risken för hjärt-kärlproblem
- Du minskar risken för vissa typer av cancer
I första hand bör fetthalten i maten sänkas genom att intaget av hårt, mättat fett minskas, eftersom detta är den mest onyttiga formen.

En minskning av intaget av livsmedel som innehåller stora mängder mättat fett medför som regel också en minskning av matens kolesterolinnehåll. Hårt fett och kolesterol höjer LDL-kolesterolet (som också kallas det ”onda kolesterolet”) som är en stark riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdomar. Enkelomättade och fleromättade fettsyror kan båda sänka LDL-kolesterolet i blodet när de ersätter mättade fettsyror. Huvuddelen av fettet i maten bör alltså utgöras av enkelomättade- och fleromättade fettsyror.

Exempel på livsmedel som innehåller mycket mättat fett (och som därför ska undvikas):
- fet mjölk och feta mejeriprodukter, som t.ex. grädde, crème fraiche, ost
- fett kött och feta charkuteriprodukter, som t.ex. bacon och korv
- kokosfett

Kolesterol finns i viss mat men kolesterolmängden i maten har förmodligen ej en avgörande betydelse för blodkolesterolhalten, eftersom kolesterol också bildas i kroppen. I stället är det framför allt fördelningen mellan mättade och omättade fetter i vår mat som är av betydelse när det gäller blodkolesterolhalten. Generellt kan man säga att mättat fett höjer och omättade fetter sänker blodkolesterolhalten.

Exempel på livsmedel som innehåller mycket omättat fett (och som därför är bättre ur hälsosynpunkt):
- flytande margariner och mjuka bordsmargariner
- oljor
- feta fiskar
- nötter och mandel
- avocado och oliver


Några konkreta tips:

- Använd flytande margarin eller olja i matlagning och bakning i stället för fast dito.
- Ät mer fisk
- Ät magra smörgåspålägg


Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden.