Kontakt
Länkar
Fibrer

Kostfiber är en kolhydratform som inte kan brytas ned av människor och därför inte kan tas upp i kroppen. De kan därför inte tas upp som näring och innehåller följaktligen inga kalorier. Däremot har de många andra effekter, huvudsakligen goda.

Kostfibrer finns bara i vegetabiliska livsmedel. De kan delas in i gelbildande och icke gelbildande kostfibrer, eller annorlunda uttryckt vattenlösliga kostfibrer och icke vattenlösliga kostfibrer. De gelbildande kostfibrerna kan bland annat hjälpa till att hålla ner blodsockret. Genom att inkludera mycket av gelbildande fibrer i en måltid, kan fibrerna fördröja upptaget av andra kolhydrater i kosten. Enkelt kan man förklara det som att andra kolhydrater först måste passera den gelé de vattenlösliga fibrerna bildar i magsäcken för att sedan nå tarmväggen och kunna absorberas till blodet. Detta steg fördröjer upptaget. Enligt Svenska näringsrekommendationer (SNR) ska kosten bestå av ca 3 g kostfibrer per 1 000 kJ = ca 238 kcal.

Livsmedel som innehåller mycket fibrer är bland annat baljväxter (bönor, linser och ärter), frukt, bär, grönsaker, bröd och cerealer (gärna med hela korn). De gelbildande fibrerna finns främst i baljväxterna, frukt, bär och grönsaker, medan sädesslagen innehåller främst icke gelbildande fibrer. Havre och råg innehåller dock gelbildande kostfibrer.


Goda effekter av kostfiber

- Man måste tugga fiberrika livsmedel ordentligt vilket stimulerar salivutsöndringen och minskar risken för karies.
- De gelbildande fibrerna kan medverka till att blodsockret inte stiger lika snabbt efter en måltid. Vilket minskar risken för att vilja äta igen, kort efter att ha ätit en måltid.
- Fibrerna ger en långsammare tömning av magsäcken vilket innebär en längre mättnadskänsla. Även detta gör att du inte kommer vilja äta snart efter att ha ätit fiberrik mat.
- Gelbildande fibrer kan hjälpa till att sänka det ”onda” kolesterolet (LDL), som orsakar hjärt- och kärlsjukdomar
- Mycket fibrer i kosten gör att mag- och tarmkanalens rörelser arbetar bättre. Detta innebär att risken att tarmen skadas minskas, vilket leder till mindre risk för bl.a. tjocktarmscancer.


Läs om proteiner , ett bra näringsämne när du vill gå ner i vikt.

Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden.