Kontakt
Länkar
Kolhydrater

1 gram kolhydrater ger ungefär 4 kalorier (kcal). Den största delen av kolhydraterna bör komma från stärkelse- och fiberrika livsmedel. Stärkelserika livsmedel är t.ex. bröd och andra cerealieprodukter, pasta, potatis, ris, baljväxter, en del grönsaker samt frukt.

Många äter för lite kolhydrater i förhållande till protein och fett. Att öka andelen kolhydrater i maten skulle alltså de flesta må bra av, gärna genom att äta mindre fett. En hög andel av kolhydrater i maten minskar risken för fetma. Det finns dieter som går ut på att äta mindre kolhydrater, men detta är i själva verket ett mycket dåligt råd!

När man ökar mängden kolhydrater kan portionerna kännas mycket större, men detta innebär alltså inte att man får i sig mer kalorier.


Sockerberoende och insulin

Många människor säger att de är sockerberoende. Kanske har de rätt, men att kalla något för ett beroende löser inga problem. Frågan är i stället vad man ska göra när sockersuget ställer till med problem att hålla dieten.

Nyckeln till framgång i att bekämpa sötsuget ligger i att undvika att få sötsuget - något du gör genom det du äter. Att äta sött (kallas också "snabba kolhydrater") leder till att ditt blodsocker ökar mycket kraftigt en kort stund efter måltiden. Toppen i blodsockernivå går dock snart över och följs av en kraftig dal, kraftigare än om du ätit mer protein, fett eller långsamma kolhydrater. Denna dal i blodsockernivå gör att du mår illa och blir trött, att kroppen vill ha mer socker och att du får sug efter att äta mer sött - vilket sedan i sin tur leder till ännu en blodsockertopp med medföljande dal... detta är en ond cirkel!

Lösningen är att du vid varje måltid ska försöka minska proportionen av snabba kolhydrater. På näringsdeklarationen på livsmedel står det ofta en rubrik som heter "Kolhydrater" och under denna står det "varav socker". Det är sockret som du ska undvika.

En annan möjlig lösning är att äta fler och mindre måltider under dagen. Då blir blodsockernivån jämnare.


Läs mer om fibrer, en extra nyttig form av kolhydrater.


Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden. E-mail vleurgat@home.se