Kontakt
Länkar
Midje/höft-kvot och midjemått

Midje/höft-kvot

Det här måttet mäter var fettet på kroppen är placerat. Forskning har visat att en kroppsform som ett äpple är mindre hälsosam än en päronform. Oftast brukar kvinnor ha päronform medan män har äppelform, vilket innebär att män har en farligare typ av fetma.

För att mäta midje/höft-kvoten gör du så här:
1. Mät midjemåttet i centimeter med hjälp av ett måttband runt midjan i höjd med naveln.
2. Mät höftomkretsen i centimeter, vid det största omfånget nedanför naveln.
3. Midjemåttet i cm/höftmåttet i cm = midje/höft-kvoten

Midje/höft-kvot bör vara under 1 (för kvinnor under 0,8).


Midjemått

Att mäta midjemåttet ger en bra uppfattning om ifall du har för mycket fett på magen. Det är där det är som mest farligt att ha fett. Har du mycket fett på magen riskerar du att få hjärt- och kärlsjukdomar.

Mäns midjemått böra vara under 102 cm. (och helst under 94 cm, 94-102 cm innebär måttligt förhöjd risk för sjukdom). Över 102 cm är risken för sjukdom kraftigt förhöjd. Vi kan trösta oss med att kvinnors midjemått ska vara under 88 cm, och helst under 80 cm...

Det kan vara bra att veta att rökning, alkohol, stress och en fysiskt inaktiv livsstil ökar tendensen att lagra fett på de farliga ställena.


Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden.