Kontakt
Länkar
Näringsämnen (energi)

Det finns officiella svenska näringsrekommendationer (de så kallade SNR-97). Målet är att vi ska äta mellan 20 och 30 procent fett, det vill säga att mellan 20 och 30 procent av det totala energiintaget ska komma från fett. 10 till 15 % bör komma från proteiner och 55 till 65 % bör komma från kolhydrater.

1 gram fett ger 9 kcal medan 1 gram kolhydrater eller proteiner ger 4 kcal. Följaktligen ger fett mer än dubbelt så mycket energi som andra näringsämnen. Bör man då bara äta mat som innehåller mindre än 30% fett? Nej! Det är den sammanlagda mängden fett som räknas och dessutom över en längre tid, inte från en enstaka måltid. Du kan alltså äta på McDonalds ibland, men inte varje dag!

Det är lätt att räkna ut hur mycket fett som finns i maten du äter. Först måste du veta mängden fett per hundra gram. Detta står vanligen på näringsdeklarationen på förpackningen. Saknas näringsdeklaration (eller förpackning!) så kan du titta i listor över de vanligaste livsmedlens energiinnehåll.

Ett exempel på uträkning. Falu Rågrut innehåller 1,6 gram fett/100 gram bröd, enligt förpackningen. Varje gram fett bidrar med 9 kcal vilket gör att 100 gram Falu Rågrut har 1,6x9= 14,4 kcal som kommer från fett. 14,4/den totala mängden kalorier på 310 kcal= 0,046=4,6% fettkalorier, alltså. Inte så mycket, men det kan sättas i kontrast med Milda Margarin som har 75 gram fett/100 gram margarin. Samma uträkning här visar att Milda får 100% av sina kalorier från fettet, vilket i och för sig är naturligt för matfettsprodukter.

Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden.