Kontakt
Länkar
Tips för att lyckas

Några tips för att minska energiintaget – utan att svälta eller må illa av äcklig smalmat…

1. Det mest grundläggande tipset är att du måste äta saker som du tycker om att äta – annars kommer det inte hålla i längden. Du behöver hitta mat som du kan äta mer än några få dagar. Du ska vara mätt, pigg och glad efter att ha ätit. Maten ska också vara accepterad av dina vänner och din familj, så att du inte skapar konflikter för att du äter någon extrem diet. Gör en lista på smal och god mat, till exempel genom att läsa näringsdeklarationerna på maten i kylskåpet!

2. Öka mängden frukt och grönsaker i din kost. Det finns säkert några typer av frukt och grönsaker som du tycker är särskilt goda. Välj att öka mängden av dessa i din kost. Leta efter recept som innehåller dem. Glöm inte att även den andra maten är viktig och att en grönsak som ackompanjeras av en majonäsröra inte är nyttig…

3. Tallriksmodellen är ett sätt att tänka på vad man lägger på sin tallrik. Halva tallriken bör bestå av grönsaker och på den andra halvan fördelas lika delar protein och kolhydrater. Kolhydrater utgörs till exempel av pasta, ris, potatis och eller bröd. Protein får vi från kött, fisk, fågel, ägg, ost, ärtor, bönor och linser. Kött, fisk och ägg ger förutom ett bra proteinvärde viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen. Generellt sett är allt kött magert.

4. Minska portionerna? Är du hungrig när du äter eller äter du därför att du brukar äta vid just den tiden på dagen? Om du inte är hungrig när det är dags att äta betyder det att du ätit för mycket vid den förra måltiden. Tänk igenom hur mycket du åt och ät mindre den här gången!

5. Några matvaror är särskilt onödiga och du kanske borde fundera på att sluta äta dem, minska intaget eller byta ut dem mot något annat. Till exempel kan du sluta med läsk och saft (byt ut det mot lightdrycker eller ännu hellre mot vatten), alkohol (öl och vin innehåller mer kalorier per mängd alkohol än sprit...) och byta ut smöret mot ett lättare alternativ för smörgåsen. När du vill äta sötsaker är det bättre att äta glass eller popcorn än till exempel choklad och chips.


Några tips för att öka energiförbrukningen

1. Gå i stället för att ta bilen/bussen/tunnelbanan. Många gånger åker eller kör du när du i stället kan ta en promenad som bara tar några minuter längre. Att ta ut bilen ur garaget, hitta parkeringsplats, vänta på busshållplatsen, sitta i bilköer m.m. tar också tid… som du kan använda bättre.

2. Hitta det enklaste sättet att motionera. Minsta möjliga motstånd måste vara mottot – då blir det gjort! Den absolut enklaste formen är att promenera. För att göra detta mer effektivt – byt om till träningskläder så behöver du inte vara rädd för att bli varm och svettig.


Läs om de vanligaste felen när man vill gå ner i vikt



Euroroads

DinPC Bannerbytet

Denna sida uppdaterades 2004-06-16


Produced 2003-4 by MFK, Stockholm, Sweden.