BANDEN

Bilder


Band jag spelat med under åren har haft den största meningen i vad jag varit inblandad i. Då finns tider då man ibland ger allt, och över det man förmår. De har varit och är de sociala och andliga kollektiva skapelsernas sammanhang, äventyr där vi delar en härlig föda och förvandling, och evigheten dansar i ögonblicket. Och älskade kvinnor och barn.

anim


TRÄD, GRÄS och STENAR

Se här vad som hänt och händer:
På gång & senast.
Också nyheter på Träd, Gräs och Stenars hemsida.

Träd, Gräs och Stenars hemsida

Hemlösa katter

Nya plattan 2009!
Träd, Gräs och Stenar ”Hemlösa katter”

Gåshud/Subliminal Sounds/Border

Finns både som CD och dubbel vinyl.
Några recensioner

TGS DVD Mikael Högströms film "From Möja to Minneapolis". Här finns ett antal livespelningar avbildade för att avnjutas hemma i soffan.

Läs några omdömen.

Köp på nätet, t.ex från
CDON.COM eller
MEGASTORE.SE
GINZA.SE

Ajn Schvajn Draj Efter 30 år!
Träd, Gräs och Stenar ”Ajn schvajn draj”
(Silence SRSCD 4758).

Dan Backmans artikel med sammanfattad historik i SvD 17/4 2002
Recensioner
Fler recensioner
Intervju på sajten Tiscali
Recension på www.stonerrock.com
Recension på Hellride Music
Tidningen Fuzz
Recension i The Wire jan 2003
Om Rasslebygdsfestivalen (dvs Emmabodafestivalen), skivan, Bob Hund och progg
Prog-Reviews Nr 10 - 2002
Aquarius Records
Intervju med Bo Anders och Torbjörn i Aftonbladets nättidning 19/8 2002
Intervju i Psychedelic Fanzine
Tämä ruotsalaisen psykedeliaklassikon huikea paluu paljastaa,...
På italienska: Donato Zoppo / PROGMAGAZINE. Samma text på svenska.
På norska Groove 2003.

Fler skivor:

TGS En CD, ”Träd, Gräs och Stenar” (återutgivning) gavs ut 1995 (Silence Records SRSCD 3602). Beställ i skivaffären eller varför inte från www.skivhugget.se/  www.hotstuff.se/ www.othermusic.com/   www.aquariusrecords.org/
Gärdet En cd-platta av en gammal kultspelning: ”Gärdet 12.6.1970” (Ti'llindien, TILCD 01) gavs ut 1996. Den går att beställa på e-postadressen: subliminal@chello.se. Hemsida: Subliminal Sounds  www.skivhugget.se/
Pärson Sound Pärson Sound, dubbel cd (Ti'llindien, TILCD 02), släpptes 23:e mars 2001. Skaffa hos subliminal@chello.se Hemsida: Subliminal Sounds
www.skivhugget.se/

Skriverier om Pärson Sound- skivan:
En artikel av Dan Backman i SvD inför släppfesten för skivan.
Thomas Anderbergs recension i DN av ”showen”.
En kortrecension av skivan.
Johan Flyckt i Din Röst.
Kommentarer på engelska.
Till flera sajter.
Recension i The Wire, september 2001.
Recension i Broken Face.
På sajten pitchforkmedia
På sajten twisterella
På sajten Luna Kafé
Cuando el minimalismo se encuentra con el rock (Finns inte längre)
The History of Rock Music. Parson Sound: biography, discography, reviews, links

Sov gott Rose-Marie International Harvester ”Sov gott Rose-Marie” (Silence SRSCD 3614) finns nu återutgiven på CD. Med ett 25 minuters bonusspår. Beställ i skivaffären eller hos subliminal@chello.se Hemsida: Subliminal Sounds
www.skivhugget.se/
 www.hotstuff.se/
Hemåt Harvester ”Hemåt” (Silence SRSCD 3616). Också den är nu återutgiven på CD. Ett 8 minuters bonusspår. Beställ i skivaffären eller hos subliminal@chello.se Hemsida: Subliminal Sounds
www.skivhugget.se/ www.hotstuff.se/

”As essential as any Amon Duul I or Taj Mahal Travellers record I can think of offhand — and that is very high praise indeed. Following ”Hemat”, Harvester morphed into Trad Gras Och Stenar for yet another four albums or so of sustained wonderfulness. Highest recommendation! [JG]”
www.othermusic.com/2001september5update.html

Othermusic Top 10 2001: Parson Sound/ Harvester/ International Harvester/ Trad Gras Och Stenar reissues:
The mere epilogue to Parson Sound — the aural equivalent of a woozy, toilet-hugging, projectile vomiting session, records that will damn near make up for every weak-ass obscure psych record you bought this year.
www.othermusic.com/2001top10.html Matt Hanks

International Harvester- Sov Gott Rose-Marie - Milestone first album by one of the most exciting and most innovative groups in all of Europe in 1969. This features a brilliant fusion of doomy fanfares, to heavy acid rock, to demented chanting, to mysterious folk music, to long improvised tracks that sound like Grateful Dead jamming on folk music with Pink Floyd. Krautrock made in Sweden! With a bonus track.
www.shroomangel.com/shroom/rs7.asp. (Finns inte längre)

Nathaniel Roe i Crawdaddy Magazie om Sov Gott Rose-Marie
Allans favoriter på Aquarius Records 2001
Sandra Barrett om Sov gott Rose-Marie på gullbuy.com
Om Hemåt på Aquarius Records
Om Hemåt på Forcedexposure
Recension i The Wire Januari 2002
Proggens väg från då till nu. Om progg och punk

NYTT!
djungelns lag Träd, Gräs och Stenar ”Djungelns lag”, återutgivning i december 2002, med ett 32 minuters bonusspår (Halv 1-2, 1/2 Special, utgiven i New York).
mors mors

Träd, Gräs och Stenar ”Mors mors”, återutgivning i december 2002, med ett 27 minuters bonusspår (Halv 2-2, 1/2 Special, utgiven i New York).

"Recorded live in Sweden and Denmark 1972. Originally released on the band's own Tall imprint 1973 in an edition of 1000, reissued here for the first time, in conjunction with the band, from the original master tapes and with previously unreleased bonus material. Complete with liner notes from the band and more tasty pictures, flyers etc. These two independently produced albums by Swedish psych/kraut/stoner legends Trad, Gras and Stenar upon initial release only reached the turntables of 1000 turned-on souls each, and for records of this magnitude (ahem, these are easily the band's best two albums - the studio recordings on Silence that you may have heard never captured the true organic force of this band, plus the sound on these albums is amazing - two mics into a reel-to-reel - unreal!), that is not enough. In a world where seriously inferior artists of the era (Grateful Dead, Faust, Ya-Ho-Wa) have boxed sets and large record sales to show, the true bliss of these trance-inducing, throbbing hallucinatory jams, its Ornette-esque guitar lines and Liebzeit/Tony Allen voodoo-drumming deserves to be heard by more than the psychedelic fatsos who don't blink twice spending the 100 - 200 dollars it would take to obtain an original copy."
Skaffa båda plattorna på
www.ginza.se
Där stavar de Träd Gräs & Stenar.
Subliminal Sounds
www.othermusic.com/
www.forcedexposure.com/
www.aquariusrecords.org/
www.midheaven.com/
www.mimaroglumusicsales.com/
www.waysidemusic.com/

Kommentarer om skivorna på Aquarius Records
Recension i DN / På Stan av Nils Hansson


Spelningrecensioner:
Bror Hjorts Hus, Uppsala 20/9 1997
Klubb Lolita, Göteborg 6/4 2000
Studion, Umeå 6/10 2000
Village, Västerås 2/2 2001
Perrong 23, Hässleholm 2/3 2001
Popstopp, Norrköping 17/5 2001
Träd, Gräs och Stenar och The Latin Kings, DN 3/8 2001
Vågen, Göteborg 5/4 2002
Blå, Eskilstuna 25/4 2002
Arosfestivalen, Västerås 12/6 2002
Trästockfestivalen, Skellefteå 19/7 2002

Mika Kerttunens recensioner på engelska:
Tanto och Kafe44
The Happening
Kafe44 igen

Fler artiklar:
En intervju i tidningen FUZZ. En kopia finns på min sajt
Invar Loco Nordin har skrivit utförligt om TGS och historien och skriver om Pärsson Sound och Sov Gott Rose-Marie skivorna. 2007.
Inför spelningen i Helsingfors april 2005 (på finska)
Intervju med Torbjörn och Mera 2004 på sajten FAT BANKROLL. En kopia finns här.
Intervju med Bo Anders i Värmlands Folkblad. (Finns inte längre)
Intervju i The Broken Face: For fans of seriously damaged psychedelic excess only: Pärson Sound
Intervju i Psychedelic Fanzine
Intervju med Bo Anders och Torbjörn i Aftonbladets nättidning 19/8 2002
En kopia finns på min sajt.
Intervju på Tjuvlyssna.com. (Intervjun finns inte kvar)
Intervju med Torbjörn inför spelning i Eskilstuna 2002
Intervju med Mera i Träna och Dogge i The Latin Kings i DN På Stan inför Krockfest 3/8 2001.
Intervju med TG&S av Conny Blom i NTS inför Tullakrok-festivalen 27/7 2001.
Stephen Malmus intervjuar TG&S i SONIC nr 3, sommaren 2001.
Intervju med Thomas Mera Gartz av Oscar ElfstrandINTRO.
Träd, Gräs & Stenar och andra 70-talsband, artiklar i Gränslöst 3/98. (Finns inte längre)
En av dessa finns i engelsk översättning: TRÄD, GRÄS OCH STENAR. Torbjörn Abelli interview by Klas Sjögren. Finns också på svenska här.

YETI - the abdominable zine presenting SWEDEN'S ORIGINAL TRIBAL PSYCH-FOLK TRANCE-ROCKERS Träd Gräs och Stenar: YETI Går att köpa på nätet därifrån. (Sajten finns inte längre)

Några andra sidor:

Nanok Bies
artikel Ett flower-powerbarn på hippiefest i DN 13/2 1997. Om en stor fest vi ordnade för alla gamla vänner.
TRÄD, GRÄS & STENARMusikcentrums hemsida.
Darling - Träd Gräs och Stenar. (Finns inte längre)
En artikel av Dan Backman om proggmusiken och tidningen Musikens Makt i SvD 22/10 1999.

Märkligt ställe att hitta namnet Träd, Gräs och Stenar på, nånstans på nedre halvan av texten: The linguistic component of the Swedish Reverse Directory Service
Eller här om söksyntax: http://itc.edu.stockholm.se/rocken/sidor/4_Info/3.html
Trädgårdsanläggaren Thorkel borde ha en TG&S låt på sin hemsida, som ”Gösta” eller så, vilket jag också föreslagit honom: TRÄD GRÄS och STENAR. (Finns inte längre)


LITE HISTORIA

Om bandet, och tiden runt 1960-70, finns mer att läsa i min ”BOK” i kapitlet Rapport från en musikhink, som du kan läsa ett urval här, och sen få hem hela boken.

Träd, Gräs och Stenar
en gång i tiden också Pärson Sound / International Harvester.
  Bo-Anders Perssons band Pärson Sound (1967-68) skapade en sorts minimalistisk upprepningsrock med mycket långa låtar som stegrades som ett slags rockragor, och spelade i Kungsträdgården, Moderna Museet, den legendariska klubben Filips, Pistolteatern, Sveriges Radio m.m. Persson själv spelade på en halvakustisk jazzgitarr med världens längsta ton som flög, morrade, knastrade och sprakade. Torbjörn Abellis basgångar gick runt och runt, och gör det fortfarande. Thomas Tidholm blåste flöjt och sopransax och reciterade texter i ett bandeko. Arne Ericsson spelade då på en underlig hembyggd elcello med resonanssträngar, och senare med Träna på en elklavinett. Urban Yman stråkade sin elfiol. Alla elinstrument och mikrofoner trycktes ut genom samma rörslutsteg i en hembyggd anläggning av fyra runtstrålande högtalare, som gav en enorm spridning och tryck åt ljudet. Själv spelade jag på trummorna, och det gjorde Bengt Beche Berger också, och vi gjorde det dessutom tillsammans vid några spelningar på Filips.
  Torbjörn Abellis skildring av den tiden, väl värd att läsa. Och därtill mina bokstäver (”Rapport från en musikhink”) om delvis samma tid: BOK

International Harvester (1968-69). Nytt namn. Vi spelade runt om i landet. Djupt engagerade i den s.k. alternativa kulturrörelsen som bröt fram dessa år. Vi spelade mycket gratis, för sakernas skull, och utomhus. Vi spelade en del i radio och TV. Musik till filmen ”Misshandlingen”. Förband till The Doors på Konserthuset.

2 LP-skivor gjordes:

Sov gott Rose-Marie International Harvester ”Sov gott Rose-Marie”, Love Records LRLP 1005 1969 & Silence SRS 4690 1984.
och Harvester ”Hemåt”, Decibel Records DRS 3701 1969.
Hemåt

1969. International Harvester förändrades, Thomas Tidholm och Urban Yman slutade, och bandet blev Träd, Gräs och Stenar. Vi gav oss ut på långa turnéer i Norden som till största delen genomfördes utanför etablerade kanaler. Vi lämnade ”kulturlivet” och blev ”laglösa” som sökte sig fram till publiken genom att låta sympatisörer ordna spelningar på sina hemorter. Vi försökte skapa en fri och medskapande situation med hjälp av musiken, folks dans, ljusshow av diabilder och smalfilm blandat, matservering och låta folk spela på instrument vi hade med oss, och själva delta i aktioner som folk gjorde för att förändra sina gemensamma liv. Vi levde som vår publik. Men mer, vi ville dra igång, engagera, publiken — ”you are the music, we are just the band”, ”Spela Själv” -rörelsen. Också ”Folkets musik” (organisera er själva — folkmakt). Vi försökte uppmana folk att sätta igång möten och skapa situationer och lokaler där de skulle kunna utveckla sin egen folkliga kultur, sin ”mot-kultur” som är för våra gemensamma mer fantasifulla livskapelser, nya solidariska sätt att leva med varandra och med naturen.
  Musik till Öyvind Fahlströms film ”Du gamla du fria”.


Gärdetaffisch 1970


TG&S1970. Tillsammans med andra liv- och musikintresserade gjorde vi de första Gärdesfesterna. Reste omkring och propagerade för sådana fria fester över landet. Vi spelade överallt inomhus och utomhus. En LP ”Träd, Gräs och Stenar”, Decibel Records 3702 1970 (CD återutgivning Silence SRSCD 3602 1995). Några av oss reste med ”spela själv”- grupper som producerades av Rikskonserter genom Solveig Bark. Själv deltog jag också mycket i Allaktivitetshuset Gamla Bro, och särskilt i ockupationen av huset. Vi bodde hemma hos folk, lägenheter, gårdar, ockuperade hus, och spelade och spelade och drev på mer och mer, vilket naturligvis var meningen. Rockagitation som trumschaman: ”kom loss, kom loss, gör er fria!”.

I dokumentet ”Hotet från vänster. Säkerhetstjänsternas övervakning av kommunister, anarkister m.m. 1965-2002.” SOU 2002:91, som du inte länge kan få läsa på
www.justitie.regeringen.se/propositionermm/sou/, hittar man i del 2, del 6.3, av dokumentet intressanta saker på sidorna 310 - 313 (se också noten 792 på sid 313) . Redan i inledningen står det ”I skuggan av den maoistiska rörelsen började grupper med en mer frihetlig socialistisk inriktning växa fram. Alternativt samhälle, Arkiv samtal och International Harvester som senare utvecklades till Träd, Gräs och Stenar upplevdes av säkerhetspolisen som intressanta eller rent av som en del av det subversiva Sverige”.

Fotomontage 1970

Insidan av konvolutet till den gröna skivan. Av Mera, fotokopior, sax och klister. Klicka på bilden för att se den större.

1971-72. Träd, Gräs och Stenar runt i landet, i Danmark och Norge. Jakob Sjöholm hade tillkommit på gitarr, Arne slutade senare och Sten Bergman tog över pianot.

2 LP-skivor:

Rock för kropp o själ
”Rock för kropp och själ”, Silence Records SRS 4608 1972.
och ”Djungelns Lag”, Tall 1 1971
Djungelns lag
Liveupptagningarna inspelade av Per Gud alias Stig Vig som reste med på flera långa turnéer med en Revox och två mikrofoner, och tillsammans med Jakob gav ut ett urval på deras etikett Tall.

I juni -72 upplöstes bandet. Det gick liksom inte att komma längre genom att spela på det sättet. Något hade också gått i stå i stämningen i kulturen. Det var något i den kollektiva kraften som tog slut, knarkhandlarna och polisen gjorde gemensam sak, förstörde, och det gick förstås ut över hela kulturen. Den auktoritära vänstern tog över och under åren som följde hann de med att höja följderna till skyarna, och förneka skaparna och metoden.


Mors mors En sladdskiva kom ut något år senare: ”Mors mors”, Tall 2 1973.

För historiska kalenderbitare: ett viktigt svenskt band åren 1968-72 står det i Sohlmans Musiklexikon år 1979 (slå upp International Harvester/Träd, Gräs och Stenar sidan 678), och Bonniers Rocklexikon årg 1987 (sidorna 220 och 465).


Bandet har uppstått några gånger sedan dess, första gången på en stor anti-kärnkraftfest på Konstfack 79.
  1980-81 igen i punkeran, med Thomas Tidholm med i sången och i spelet, och turnerade under namnet T. Gås.
  Ett referat från en spelning 1980 av Rolf Haglund i Borås Tidning.
  Ett kort ögonblick 1992 tillsammans med Arbete & Fritid för Uppsala Musikforums 20 årsfest på Barowiak: ”20 år av oväsen!”, då båda banden stod på samma scen och spelade samtidigt.

1995 återuppstår bandet på nytt för en längre period, hur lång vet vi inte. Vi har gjort ett antal spelningar varje år, och ett par storslagna fester bl a Kulturhusets Hörsal den 13 dec. 1995 ”Lucia Hangover” (Västerlandets baksmälla), en delad föreställning med Stefan Sundström och Bissa Abelli, och en jättefest för alla gamla polare och fans på Restaurang Riddar Klara i Stockholm 1997. Emmaboda rockfestival 1996. Delat spelningar med Arbete & Fritid i Orsa och Samla Mammas Manna på Chateu Noef i Oslo 1997.

Två kvällar (15 och 16 maj 1998) på en festival tillägnad poeten Allen Ginsburg på Judiska Teatern i Sthlm. Bruno K. Öijer läser sina dikter, Channa Bankier pratar, filmer visas om Ginsburg.

Musikfest Spelade också på avslutningen av utställningen ”Hjärtat sitter till vänster” på Göteborgs konstmuseeum (30 maj 1998) i Näckrosdammparken bakom museet. Stor fest hela dagen, sol, mycket folk ca 6000 under timmarna. Fler band, Älgarnas Trädgård återuppstod för dagen, Hansson & Carlsson avslutade.

Två spelningar vid öppnandet av samma utställning på Uppsala Konstmuseeum hösten 98, vid vernissagen och fest på kvällen.
  Två kvällar tillsammans med Gudibrallan på Tantogården i Sthlm nov 98. En artikel därifrån av Mika Kerttunen, på engelska.
  Augusti 99 på Tantogården på en stor fest med många band: ”The underground will take over”.

Och sedan dess har det fortsatt...



   anim

Kalousch är ett annat band jag spelat med, från 1996 till 2002, som spelade marockansk trans-dans musik i Aissawa och Hmadsha sufi traditionerna, ofta helt utan förstärkning och hellre ute i rummet än på scen, med vännen Roland Keijser som jag förr hade nöjet att spela tillsammans med i Arbete & Fritid. Roland blåste ghayta (nordafrikansk skalmeja), lira, ney mm, Abdelghani Najraoui slagverk på tbal, ganga, bendir mm, Henrik Wartel också slagverk, jag själv också, Jalal Boutmoudit slagverk, Bengt Berger likaså, Lars Gulliksson spelade också ghayta och lira. Arne Forsén, Anders Nilsson och Håkan Falthin blåste nfar. Spelningar i olika sammanhang och gärna på nordafrikanska fester. Urkult vid Nämforsen 1998 och 1999, ReOrientfestivalen i Stockholm 1999. En längre turné 1997 under namnet ”Tbal wal Ghayta” med tre gästande musiker från Marocko, Mustapha Lakssis, Abdebrahamr Madhani och Mustapha Ben-Seyed. Vi samspelade också med Urban Turban ett antal spelningar 1998, där också Claes Janson, Louise Hoffsten och Pelle Lindström deltog.
    Kalousch har inte gjort någon skiva, men Roland Keijser har gjort en med liknande musik där några av oss medverkar:
Kool Blasa
Kool Blaasa, RUBCD 21, 2001.
Kaloush har en hemsida på franska

anim

Från början, då jag var 15-16 år 1959-60 spelade jag då och då trummor med olika trios på fester och firmafester och reste på en turné med Bo Douhans trio på Gotland och spelade till dans på små dansbanor och festplatser som medföljande band i ett kringstrykande litet ”tattarsällskap”.

(Årtalen nedanför syftar på de år jag var medlem i banden. Men ibland är det samma som bandets livslängd.)


   anim

Mecki Mark Men 1966-68
Mecki Mark MenTrummor, bambuflöjt och tenorsax med Mecki Mark Men som leddes av den formidable Hammondorgelspelaren Mecki Bodemark. Bandet slog igenom i Kungsträdgården sommaren 67, med två trummisar (Björn Fredholm och jag), bas, elgitarr, två blåsare och Mecki på Hammond och sång. Det bandet blev en av Sveriges första större psykedeliska grupper. Husband på Filips rockklubb tillsammans med Hansson & Karlsson och Baby Grandmothers. TV. Förband på Frank Zappa and The Mothers of Invention konserter och på Jimi Hendrix turné 1968. LP-skiva (Philips PY 842560 1967) som sålde uppåt 20 000 ex. i USA och Japan. 2 singlar. Musik till TV teater, dvs vi satt hela tiden med som en ibland spelande inredning eller rekvisita, text Björn Håkansson, skådisar Sven Wollter, Per Ragnar + en kvinna jag glömt namnet på.


anim

Gartz Freeformorkester 1966
  Eget free form band, själv plastaltsax (en sån där som Ornette Coleman en gång i tiden spelade på) och flöjt + ”grafiska” kompositioner (en sorts tuschpenselmålningar med dikter) för bandet att tolka spontant (altsax, tenorsax, elcello, elbas och trummor). En omtumlande, musikaliskt revolutionär spelning vid en poesiuppläsning i Uppsala. Publiken bröt ut i stor diskussion ”om man fick spela så där”. Det blev enda spelningen, men tillsammans med Hasse Nordström som spelade sax i Meckis blåste jag halsbrytande tenorsaxkaskader i olika sammanhang, dök upp fritt och överraskande.

   anim

Hot Boys Hot Boys (1973) var en grupp (med flera TG&S medlemmar) som spelade Thomas Tidholms låtar . LP ”The Hot Boys: Varma smörgåsar” Silence SRS 4624. Turnéer.
En platta till med sånger av Thomas Tidholm gjordes några år senare: ”Obevakade ögonblick” Silence SRS 4697 1984.
  Obevakade ögonblick

anim

Arbete & Fritid 1974 - 79
  Elfiol, elgitarr, sång, flöjt, tenorsax och trummor med Arbete & Fritid. Storartad improvisationsorkester med mycket äventyrliga låtar, som inte vejde för några musikaliska impulser och instrumentblandningar. Mycket influenser från svensk folkmusik, balkan, turkiska och indiska skalor, över jazz, rock, atonal konstmusik, schlager, schottis, tango och vals, droner, spacemusik, galet friformspel med gapskrattet framvällande närsomhelst till rent språkbabbel och teater med föreläsning som tenorsolo. Stort allvar och mycket humor. Ett av 70-talets våghalsigaste band. Fanns i flera skepnader men hela tiden var Ove Karlsson bandets ankare genom alla dess skiftningar. Under den tid jag var med spelade förutom Ove Roland Keijser, Torsten Eckerman, Bosse Skoglund, Tord Bengtsson, Torbjörn Abelli, Janne Zetterqvist, Thomas Tidholm och Ulf Ärtan Wallander. Turnéer runt Norden, gång på gång musikforum, jazzklubbar, rockställen, skolor, fängelser, folkfester m.m. Flera LP-skivor. TV program.
Deep Woods En CD var möjlig att få tag på, en samling studioinspelningar (inte några långa livelåtar): Arbete & Fritid ”Deep Woods” (1993) resource rescd 501. Den fanns på http://www.cabal.se/mnw/ men där finns ingenting längre. MNW verkar ha lagt ner Resource. Trist. Tidigare utgiven som Arbete & Fritid 1969-1979 MNWCD 224.
En artikel ur Golden Void om skivan.
Håll andan En annan av bandets skivor, ”Håll andan”, MNW 92P 1979, försök få tag på den om du kan.

   anim

ArbArch/Archimedes Badkar 1978 - 81
  När Ove Karlsson slutade med Arbete & Fritid fortsatte vi en tid som trio. Men vi råkade på Archimedes Badkar som också lidit manfall. Resterna av båda banden gick ihop som ArbArch, som så småningom återtog Archimedes namnet. Bengt Berger och jag kom på en rolig lösning på att vara två trumslagare i samma band. Vi satte oss helt enkelt mitt emot varandra och bygggde trumseten runt samma bastrumma. Jag misshandlade också elgitarr och sång. De afrikanska inflytelserna i bandet var mycket starka både genom Bengt som studerat musik i Ghana, och Christer Bothén i Mali och i Marocko. Båda inflytelserna försökte samsas en längre tid, men så småningom uppstod två nya band, Bitter Funeral Beer Band och Bolon Bata.


anim

Bitter Funeral Beer Band 1981 - 86
  En av trumslagarna + lite ylsaxofon i Bitter Funeral Beer Band, Bengt Bergers 13-mannaband, som spelade Bengts kompositioner baserade på musik från Ghana överförd till europeiska med intrikata polyrytmiska blåsarriff, två basar och mycket trummor. 2 LP-skivor. Turnéer i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Belgien, Frankrike, Österrike och Indien. Skeppsholmsfestivalen -85, Voss Jazzfestival -86, Pori Jazz, Deutsches Jazzfestival i Frankfurt, Jazz Ost-West i Nürnberg, Summer Jazz i Berlin, Jazz Yatra i Bombay och New Delhi.
  En avläggare från bandet var en ren trumgrupp, Stockholms Gahuklubb, som kunde spela under mycket enklare omständigheter, på fester och andra tillfällen.
BFBB ”Bitter Funeral Beer Band”, ECM 1179 1982.
”Praise Drumming”, Dragon DRLP 142 1987.
Praise Drumming

   anim

Råttan Frittz 1982 - 88
  En annan avläggare ur Bitterbandet, där alla var medlemmar. Trumslagare och ”sångare” (diktläsare) i Råttan Frittz, tungfunk improvisation. Sättning trummor, två elbasar Sigge Krantz och Thomas Huhn, altsax och elgitarr med samplingar och synt Jörgen Adolfsson, elslagverk med samplingar Lise-Lott Norelius, och Jan Radesjö synt . Mattias Helldén spelade elcello, Dror Feiler saxar tidigare. Tord Bengtsson, Bo Anders Persson, och Stefan Agaton från Kräldjursanstalten gjorde sina gästspel i bandet. Kulturhuset, Nybropaviljongen, Fasching, Ultrahuset, Tre Backar osv.

Råttan Frittz Maxisingel ”Som Eld” Urspår Urmax 2 1984.

anim

Peter Bryngelsson Triangulus/Reliker 1987-88
  Slagverkare i Peter Bryngelssons komposition för 13 spelare ”Reliker” på Kulturhuset. Trumslagare i Triangulus, 13-mannaband. Turnéer.


   anim

Prins Lätt
1987 - 94
Prins LättTrummis i gruppen Prins Lätt (sonkvartett till Kung Tung), gamla blues- och rocklåtar, schlagers, covers, allt i svensk ordtappning av Thomas Stålberg (gitarr och sång) och Anders Åborg (elmandolin, slidegitarr, dragspel och 2:a sångstämma). En ”lätt” personbilsfraktad, halvakustisk rock-orkester med bastuba, Per Sjöberg, i ett tidigare stadium Per-Åke Holmlander, istället för elbas, och endast baskagge, virveltrumma och liten Zildjansplash som trumset. Peter Bryngelsson var i början med på gitarr. Pubspelningar (med gästartister Tore Berger, Nina Lekander, Torkel Rasmusson, Einar Heckscher, Ernst Brunner m.fl.), privata fester och bröllop, Hultsfredfestivalen. Spelade också på fester under namnet Partybreakers. En EP-skiva ”Prins Lätt” His Masters Noise Plätt 1 1988.

Nåt att gnaga på
En slamrig och ösig CD från 1999 under namnet ”Nåt att gnaga på”, Slask SLACD 020 Boy Audio.
Båda skivorna finns att få tag på hos Stålberg Media Boy Audio

anim

Stockholms Vattenorkester/Lilla Vattenorkestern 1991-94
  Slagverkare i Tuomo Haapalas stora musikhändelse aug. 1992 för 150 inblandade personer på, vid och under vattnet i Stockholms Ström under Vattenfestivalen, Stockholms Vattenorkester, och spelningar med denna runtom på stan och på ”Vattenleken” på Strömparterren. Ett antal konserter gjordes under 1993-94, bl a i Bergwaldhallen för Sveriges Radio.
  Slagverkare I Tuomo Haapalas radiospel ”Svarte Mikkel” 1991.
  Slagverkare i hans signaturmelodikompositioner för svenska Finska Radion 1992.
  Musikant i hans Lilla Vattenorkestern 1992-93 som spelade i, med och på vatten med instrument som bygger på ljud och musik som vatten kan alstra, vid öppningarna av den kringflytande utställningen ”Vattenlek” som visades i kommunala badhus och simhallar, mest i Västsverige.


   anim


Det här gänget/gängen uppstår fortfarande då och då:
Flygande Nunnan/ Rikets Säkerhet/ ASS/ Psykmaskinen/ Kapten Free Form Freak & Dom Stendumma Flummarna 1982-.
  En samling spelfolk ur samma gäng som uppstått under olika bandnamn med lite skiftande besättning som gett sig på att spela egna låtar i ösig och slamrig rock i alla möjliga sammanhang.
  Rikets Säkerhet, ett band med poeten Mats Barrdunge som med otrolig och agitatorisk ordsvada var frontalfigur. Hultsfredfestivalen m.m.
  Elfiol + elektronik med Art Society of Stockholm (ASS), medmusikanter Mikael Katzeff, Per Wikström. ”Collage-musik” av samtidiga ljud från flera bandspelare, mixerbord, ljudförvrängare, elgitarr, elfiol, saxofon och röster. Kungsträdgården ett par gånger, Kafe 44.
  Trummis i rockslamret Psykmaskinen, rockdårar öser på med den yttersta rundgången. Jam, fester, Ultrahuset och Gula Villan.
  Trummor med Kapten Free Form Freak & Dom Stendumma Flummarna, Torbjörn Abelli elbas, en rytmsektion av gråskäggiga 50-åringar som spelade tung rullmusik tillsammans med Mikael Katzeff elgitarr och sång, Per Wikström syntar. Alla sånger på svenska, gamla ”progg” låtar, egna låtar, Thomas Tidholmlåtar, Blå Tåget, men naturligtvis mycket tyngre än de någonsin var. Tantolunden, som efterband till Stefan Sundström & Apache, kollektivet Ljusbacken utanför Delsbo, Studion och Rackarbergspuben i Uppsala.

En intervju från en spelning på Rackarbergspuben: Statsministern kan inte dansa

anim

Gudibrallan får klart en egen rubrik här. Sverige första punkband brukar det kallas, tio år före punken. Den här sena versionen uppstår då huvudpersonen Gudibrallan själv, Örjan Tejre, har lust att framträda med det just ovan nämnda gänget. Turnéer, konsert- och pubspelningar. Gudibrallan har en hemsida: Gudibrallan-the band that refuses to die!

   anim

Söderdårarnas Spelmanslag, De Galna Anarkisterna, Peter Mosskins Gäng,
Stenblomma Helen Bohmans ”Stenblomma”,
Silence SRS 4620 1973,
Djungelungnen och Soldansargrabben,
Lyckohjulet Sten Bergmans ”Lyckohjulet”,
Metronome Gump 6 1974,
Broder Molns Spelmän,
Mötet Anita Livstrands ”Mötet”,
MNW 87 P 1978,
Christer Bothéns Bolon Bata, Johannes Bergmark Co, The Aleph Sanctuary Percussion Orchestra
är namn på några tillfälliga bandkonstellationer jag varit inblandad i.



Bilder på banden

Tillbaka till MUSIK

linje

Hem