Himself, verklista,tekkhnå,techno,bandmusik,collage,tapemusic,teatermusik,skivor,filmmusik

MERAS MUSIK


Tekkhnå”TEKKHNÅ”. Vad kan komma ur min sampler när jag försöker blanda ”musikaliska” och ”icke-musikaliska” ljud till sväng? Vad händer om jag försöker göra en ”tekkhnålåt” av brusljud, av tonen som uppkommer när man för ett fuktigt finger på ett badkar, knackningar på en metallstege, när mina barn och kvinna säger ordet ”solidaritet”?
   En kombination av ljud- och bruksmusik, försök att få ljudmassan att börja svänga, bli dansmusik.
   ”Spännande, myllrande musik — ’Terry Riley goes techno’ eller hur man ska säga ...”, som Göran tyckte och köpte två till som presenter till vänner.
   ”Beställde din tekkhnå för ett tag sedan och är väldigt imponerad av den!”, skrev Christer Roos
   ”Av en händelse råkade jag komma över kasettkopia av din skiva Tekkhnå och blev klart imponerad! Högklassik elektronisk musik :-)”, skrev Partrik Lager.
   Gjord med datorsequenser, sampler och syntmodul mellan 1996-98. Det enda sättet att få höra den musiken är att beställa en hembränd CD-skiva för 100 kr som du får betala när du får den. Mejla mera(at)comhem.se

En låt, Factfactory, finns utgiven på en samlings-cd från ett ljudseminarium, ”Hör ni”, på Konstfack i Stockholm 1996.

Tre korta utdrag. Real Player G2 - filer (om du inte har RealPlayer finns den att hämta genom en länk på sidan du kommer till när du klickar här):
Tekkh 580 kb
Solidar 326 kb
Factfactory 620 kb


Städer/Cities”STÄDER/CITIES”. Ljud-musik-collage-bandkomposition (avslutad 1993 i 5 delar ca 1 timme lång) handlade om att samla olika stadsljud och baka ihop ljudbröd som är stadsintensitetens, att göra sammandrag av dess oväsen, dess explosiva dynamik, att göra musik av ljudsopor, återanvändning av ljudskräp. Jag byggde ett sopberg, med gångar och rum, istället för att bara kasta ut dem i en stor olyssningsbar hög.
  Bygger delvis på material från en tidigare övergiven version, ”StenAnsikte”. Instrumentljuden som ibland också hörs bland alla andra ljud är från min hand; tenorsax, elgitarr, synt, elfiol, trummor. Framställd med en 8-kanalig analog ”hemstudio” + ljudmodifierare och efxburkar, där en lång serie hopfogningar, bearbetningar, överlagringar och mellan-mixningar tagit vid (ibland upp till 32 kanaler och fler).
  Maskiner är verktyg, mikrofonapparater lyssnar åt maskinen som sparar den levande händelsens ljudavbild. En ström ljudbilder fogas samman för att bli mer och annat, något som berättas eller ett rum som händer, något nytt som inte längre är bundet vid ”vad det föreställer”. Och din bild av vad du hör är en annan, en slags fortsättning med dina fokus, känslor, bilder och uppfattningar av samma ”massa” eller materia, som då, genom att förändras med dig har blivit något annat.
  Av denna världen är du vorden, av denna skall du åter varda. Hela bilden uppkommer här, och den blir till sist själva glasögonen, eller hörseltratten man hör genom. Men tystnaden eller mörkret eller okunnigheten eller ljuset bakom, som allt det här uppstår i, med, som - det hörs aldrig, bara som förändringar av sig självt. Också linserna är förändringar av det som är utan lins, utan öga, och utan öra.

Mars 1997: Koreografen Cristina Caprioli skapar vidare på sin koreografi med musiken i del 1, 2 & 3 (37 minuter) i sin dansuppsättning ”L'Onda - Lyssnandets Labyrint” på Dansens Hus stora scen, fyra föreställningar.
  Dec 1996: Hon börjar med att bygga sin koreografi runt del 1, 2 & 3 i sin dansuppsättning ”Första läsning av en våg. ÖGATS PRIVILEGIUM” på Blå Lådan i Dansens Hus i Sthlm, i sällskap av musik av Luigi Nono, Einstürzende Neubauten, Nine Inch Nails, bang on a can. 10 dansare. 4 föreställningar, 6-7 och 9-10 dec.
  Del 1 finns utgiven på samma samlings-cd som tekknån ovan, ”Hör ni” Konstfack 1996.

”Det är mycket imponerande ljudmattor på ’städer’ måste jag säga. Vad har du spelat in för att få det här extrema oljudet?” skrev Tobias Lilja.

Tre korta smakprov. Real Player G2 -filer:

Ur del 1 332 kb
Ur del 2 297 kb
Ur del 4 517 kb


Beställ en hembränd CD-skiva av Städer/Cities för 100 kr som du får betala när du får den. Nymastrad version juli 2001. Mejla mera(at)comhem.se



Drone ”DRONE”. För er som tycker om att lyssna på vad som händer i ”entonigheter”. Fyra droner, två från 1967, en från 1997 och en från i förrgår 2001. Innan jag hörde talas om La Monte Young eller Terry Riley, som specialiserade sig på att utforska ”entonigheten”, hade indisk musik gjort mycket djupa intryck. Där ligger tampouran och väver en skruvande klang med hela tiden förändringar av samma fyra toner. Jag satt hemma på natten och spelade pianot på liknande sätt och lyssnade på hur övertonerna uppstod och försvann. En annan natt spelade jag in Meckis Hammond i Sveriges Radios replokaler på Kungsgatan (där vi repeterade en TV pjäs, strax bredvid dåtida Elektronmusikstudion, där jag tror att jag träffade Bo Anders första gången). De två första dronerna är gjorda med ”sound-on-sound” (man mixar in ett ”pålägg” på spåren som redan är inspelade, inte på ett eget spår vid sidan av och mixar sedan) på en vanlig hemrullbandare. Ulla hjälpte till att sjunga. Jag har i datorn försökt fixa till ljudet på de gamla inspelningarna, så det låter ganska vackert. De två senare behöver jag inte säga något om — lyssna bara.
   För försjunkenhet och meditation — håll öronen och sinnet vaket öppet.

Beställ på samma sätt som de andra skivorna. 100 kr. Mejla mera(at)comhem.se

En recension på The Cricket



Luftsånger/Cloudsongs”LUFTSÅNGER/CLOUDSONGS” 1984, Silence Records. På Gotland bodde jag tillsammans med Kära i hennes hus i tio år. På kassettbandare spelade jag in hur det lät runtomkring, vind och fåglar och lövsus, och spelade på olika föremål som skottkärra, trägrind, vedkap, död trädstam, trädgårdsstol, baljor, fotogentank, hinkar och skräp. Dettahära ljudfreaket ihop med ljudfreaket Anders Lind på Silence skapade ett collage av alla ljuden. Den skivan är en av de tidiga svenska skivor med ”konkret musik”, ”ambient”, ”ljudspel”, ”hörspel”, ”ljudbio” (om man aldrig har hört talas om Fylkingens ”text-ljud” övningar, ”Spirits of Ectasy/The Way to Nepal” av Åke Hodell och såna plattor förståss, men som ofta bygger på språk och språkljud) som du aldrig får höra om du inte har en kompis brorsas farsas syrras gamla älskare som har den, eller om du inte beställer en hembränd CD-skiva, 100 kr. Skivan nominerades till tävlingen om Svenska Phonogrampriset 1984.

”Luftsånger är ju alldeles underbar! När första lyssningen var över tryckte jag bara igång den igen. En del av ljuden träffade så där som dofter ofta gör: pang iväg i minnena, eller rättare sagt iväg till en speciell tidpunkt och/eller plats. En härlig resa! Det känns som att man kan ta på vissa av ljuden, eller att jag får en taktil upplevelse, i händerna m.m.”skrev Claus Enegren.

Mejla mera(at)comhem.se

Real Player G2 - fil: En kort bit 303 kb



”SÅNGER” 1974, Silence Records. Akustiska sånger och musik som kom fram efter åren med gravt upphetsad elektrisk agitatorisk jubel-, komloss- och revolutionär schamanmusik. Det var så många ord som inte var sjungna. Det var ju så in i helvete i Gud så mycket som hände. Inte bara en slags slicka-såren-efter-de-blodiga-åren- skiva, jag ville mer, men det var ganska sorgligt, och lyckligt. Vännerna Roland Keijser, Torsten Eckerman, Nikke Ström, Torbjörn Abelli, Thomas Lundqvist, Bosse Skoglund, Bengt Berger, Anita Livstrand, Jakob Sjöholm, Sten Wallin, och Kära förstås, spelar ihop med min röst och akustiska gitarr (trummis som jag är).
  Den finns inte att få tag på längre utom som hembränd CD-kopia på vinylen, 100 kr med lite knaster i örat — skriv till mig om du vill höra. Mejla mera(at)comhem.se


"HAMLET"
1984 fick jag äran att göra musik till William Shakespeares Hamlet. En filmversion för TV regisserad av Ragnar Lyth. Jag hade gjort musik till en av Agneta Fagerström-Olson filmer, ”Jag går upp med girafferna på morgonen” om Channa Bankier, och ljudarbeten till Agnetas och hennes man John Olsons film "Hårga". John Olson var kameramannen i projektet Hamlet. På den vägen var det, jag fick genom hans förslag detta jobb.
  Jag ordnade ett lån genom min far till att köpa en analog 8-kanals rullbandare och mixer och en Revox 2-kanalare att mixa till. Sedan spelade jag pålägg efter pålägg med de instrument som fanns till hands i musikerkollektivet Ett Minne För Livets replokal. Folk som bidrog med sitt musikanteri var Constantin Carlestam, Mattias Helldén, Anita Livstrand, Eva Lagerhjelm, Håkan Möller och Jörgen Adolfsson.

Filmen sändes i två delar, olika kvällar, i SVT i januari 1985. Det blev en sådan uppståndelse i tidningarna efteråt om "hur man ska spela Hamlet" att SVT fann sig tvungen att på extra tid veckan efter sända båda filmerna i repris .

Denna hembryggda utgåva är ommixad och digitalt remastrad 2004. Här finns den mest lyckade musiken, och oftast i sin fulla längd.

Regissör Ragnar Lyth. Översättning Jan Mark.
Stellan Skarsgård Hamlet, Pernilla August (som Wahlgren) Ofelia, Frej Lindqvist Claudius, Mona Malm Gertrud, Sven Lindberg Polonius, Tomas Bolme Rosencrantz, Johannes Brost Gyldenstern, Per Eggers Oratio, Dan Ekborg Laertes. Kamera John Olsson. Klipp Lasse Lundberg.

Smakprov av två låtar: Horns and Flutes .mp3   Ophelia dead .mp3

Vill du höra hela skivan, hembränd CD-R, skicka ett mejl. 100 kr. Adress mera(at)comhem.se


”Nordisk Vandring — FINODASVIS — Konsert för rörlig publik”
vid Hjälmarekajen i Malmö hamn i form- och arkitekturutställningen NordForm 90 (1990). 19 st 6 meter höga torn utefter kajen försågs med varsitt band ljud-musik (uppspelat av reverserande bilradiomaskiner). Idén av Bengt Carling. Han och Tuomo Haapala gav mig kassetter att komponera ihop med mina egna inspelningar, efter begrepp som Trä, Vatten, Luft, Vind, Metall, Is m.m. Ljud-musikmaterialet räckte (och tiden innan arbetsprocessen måste avbrytas för utställningsöppning) till 11 st 22 minutersband varav några upprepades för att alla tornen skulle ljuda. Kassetter med urval gjordes för försäljning på plats.
  Nån dag kanske jag gör ett urval på EN cede.

--------

Mer:
Aug-sept 1998: Musik till teateruppsättningen ”Konsten att begrava en kärring” av Mikael Niemi på Upsala Stadsteater. Regi Edward Buffalo Bromberg, scenografi Annika Nieminen. 20 minuter inspelad musik gjord med sampler och synt användes, både som bakgrund till spelet i vissa scener och mycket framträdande i scener utan repliker. Premiär 3:e oktober, spelades tom 8:nov.

1998: Ljud till en utställning på Konstfack av keramikern Catarina von Matérn.

1998: Ljudmusik till en videofilm, ”I den gröngrå zonen”, av Maja Lindström, examensarbete på Beckmans Skola.

Sept. 1990: Ljudinspelning och framställning av 2 st parallellgående ljud/musikmasterband till teaterföreställningen ”Bruden och fjärilsfångaren” av den israeliske poeten Nissim Aloni i översättning och regi av Yael Feiler. Teater 9 i oktober. Gruppen Den Andra Teatern.

Aug. - sept. 1989: Komponerat bandmusik till Pantomimteaterns barnföreställning ”(SJ)ÖNÖD” eller Tokstollar i önöd. Regi Marvin Yxner, skådespeleri Bo W Lindström.

Nov. 1988: Komponerade och spelade bandmusiken till Yael Feilers uppsättning och bearbetning av Charlotte Perkins Gilmans pjäs ”Den Gula Tapeten” på Moderna Dansteatern och Pistolteatern.

Aug. - sept. 1988: Komponerat och spelat bandmusiken till Nya Mimensemblens uppsättning av ”Marathondansen” på Plaza. Regi Lena Stefenson. Ca 2 timmar musik.

Mars - april 1988: Komponerat och spelat bandmusiken till Yael Feilers pjäs ”Askungens våta dröm”, Pistolteatern.

Sept. 1986: Ljud-musikband till ljusbildvisningen ”Lövsånger” på Kilen /Kulturhuset. Spelade live till bandet tillsammans med Anita Livstrand. Bilder och dikter av Cilla Ericsson. Ljusbildkomposition/programmering av Peter Tucker.

Aug. - dec. 1984: Musik till Ragnar Lyths TV film ”Hamlet”. Till detta jobb köpte jag min 8-kanals utrustning som jag har arbetat med sedan dess. Jag komponerade, spelade alla instrument (utom oud och synt, som spelades av Jörgen Adolfsson och Mattias Helldén), gjorde inspelningarna och mixningarna själv, och deltog i ljudläggningen. Stort rabalder av vissa kritiker gjorde att TV fick göra extrarepriser av filmen samma vecka (jan. 1985). Jag deltog också som musiker bland ”skådespelargruppen” i filmen.

1984: Musik till Agneta Fagerströms och John Olssons film ”Hårga”. TV och biografer.

1981: Musik till Agneta Fagerströms film om Channa Bankier: ”Jag går upp med girafferna på morgonen”.

1981 - 84: Deltagit med ljud-musik speciellt för radio t.ex. Nattövning med Ingela Lind och Stefan Johansson 1981, i P. Meyers ”Nattövning” -82, medverkan i hans ljudutställning på Moderna Museet 1983, ljud i Lennart Wretlinds ”Safari” 1984.

1974: Tillsammans med Susanne Valentin (koreograf), Channa Bankier och Rolf Strindberg 5 barnprogram för TV 1: ”Månens drömmar”.

1973: 5 barnprogram för TV 1 tillsammans med Susanne Valentin, Channa Bankier och Mårten Blomkvist (ljuskonst): ”Se med örona - hör med ögona”.



Tillbaka till MUSIK

Hem