ANDRA MUSIKHÄNDELSER

1996 15-16 nov: Medverkan i seminarium på Konstfack ”Hörni. Det akustiska rummet”, arrangerad av Bengt Carling, Curt Lagerström, Pehr-Mikael Sällström, Lise-Lott Norelius, med uppspelning av en del av min komposition ”Städer/Cities” + min dansmusiktekkhnå och ljudcollage av Sören Runolf på avslutningsfesten. Ett flertal föreläsare och musiker deltog bl a Lennart Karlén, Torbjörn Stockfelt, Catharina Dyrssen, Henrik Karlsson, Leo Nilsson, Tommy Adolfsson, Timmo Tuovinen, Lise-Lott Norelius, Sören Runolf. En cd med deltagande ljud-musikstycken gavs ut i liten upplaga där också två av mina stycken ingår, del 1 av Städer/Cities och tekkhnåt FactFactory.

1996 7 okt: Slagverkare på stolar och telefonkataloger i en händelse iscensatt av Bengt Carling vid presentationen av Telias nya telefonkatalogomslag på Kungl. Konstakademien. Medmusiker Monica Åslund-Forsén, Jörgen Adolfsson, Tuomo Haapala + 12 dansare med ringklockor.

1996 sept: Slagverkare i musik av Roland Keijser på demo till phonogramrådet, skivbolaget Rub-a-Dub.

1996 29 maj: Slagverkare + elfiol i The Aleph Sanctuary Percussion Orchestra på Gino på vernissagen av Mati Klarwein´s utställning ”The Aleph Sanctuary”, en musikhändelse arrangerad av Per Tjernberg. Medmusiker Per, Bosse Skoglund, Bill Öhrström, Jörgen Adolfsson och Christer Bothén. Mati är konstnären som målat bl.a. omslagen till Miles Davis ”Bitches Brew” och ”Live-Evil”.

1993 - 96: Styrelseledamot, firmatecknare, administratör, kassör i Ideella föreningen EMIL (det gamla stolta 70-tals musikerkollektivet Ett minne för livet), numera kompisreplokaler, egen hyresgäst i Fryshuset (utanför Carlbergs Fryshusorganisation), replokaler för Anitas Livs, Lokomotiv Konkret, Bolon X, Makonde, Karl Brothers (Jörgen Adolfsson, Tommy Adolfsson), Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, Bosse Skoglund m.fl. löst folk.Flyttade med Fryshuset till de nya lokalerna vid Skanstull.

1994 22 dec: Slagverkare (små handslagverk) i trio totalimprovisation tillsammans med Martin Küchen saxofoner, flöjter och Johannes Bergmark såg, flöjter, hemgjorda instrument m.m., och duospel (stråkinstrument) tillsammans med Sören Runolf cello. Vid en tillställning på Café Aguéli kallad ”Midvintersoaré MED KÖTT”, musiker och poeter (bl.a. Ilmar Laaban) stormade samman i en vild tillställning.

1994 30 sept: Slagverksmusikant vid vernissage av 150-årsfirande Konstfacks elevutställning på Kulturhuset. Så här: en stråkvartett av unga kvinnor spelar, KRASCH, plötsligt tappar någon ett keramikföremål i golvet, stor förvirring, ett antal figurer på olika ställen i lokalen börjar skrapa och knacka och spela på inredningen och vissa utställningsföremål, en improvisation som går över i att spela på s.k. vanliga instrument och sedan utan avbrott förflyttas och avslutas med konsert från en scen. 10 musiker. En händelse iscensatt av Bengt Carling.

1993 juni och 28 maj 94: Elfiol med Art Society of Stockholm (ASS). Eftermiddagar i Kungsträdgården, Elektronik + elfiol, elgitarrer, saxofoner, röster, ”collage-musik” av samtidiga ljudförlopp från tre bandspelare, ljudförvrängare, apparater och en mixer, ut ur samma högtalarpar, ihop med större konsthändelser i hela parken. Medmusikanter Per Wikström, Mikael Katzeff.

1994 21 maj: Slagverkare (sibirisk schamantrumma) vid ceremoni för nattflygning av drakar på Gärdet, ”Skulptera vinden”, natten före Drakfesten, tillsammans med Tommy Adolfsson som blåste snäcka. Arr av Bengt Carling.

1994 22 april: Slagverkare vid examen i estetisk festkurs på Konstfack. Medmusiker Sten Sandell, Christer Bothén, Tommy Adolfsson + eleverna som spelade på sina verktyg: symaskin, städ, slipmaskin, sågning i trä, pappers och tygrivning, lerklumpar, glaskross mm. Arr av Bengt Carling.

1994 20 mars: Slagverkare, dansare med hummare och vinare vid ”Vår Vända. En vårritual” med dans, poesi, musik i Vita Havet på Konstfack på vårdagjämningen. Övriga medverkande Ylva Hermodsson, Karin Schmidt, Bengt Carling, Bronislaw Suchanek, Christer Bothén, Ragna Weegar, Helena Nilsson, Anna Wallander. Arr av Bengt Carling.

1992 - 93: Musikant i Tuomo Haapalas Lilla Vattenorkestern som spelar i, med och på vatten med instrument som bygger på ljud och musik som vatten kan alstra, vid öppningarna av den kringflytande utställningen ”Vattenlek” som visas i kommunala badhus och simhallar.

1992 juni - aug: Slagverkare och simmande spelare i Tuomo Haapalas stora musikhändelse för 150 inblandade personer på, vid, i och under vattnet i Stockholms Ström under Vattenfestivalen, Stockholms Vattenorkester, och spelningar med denna runtom på stan och på ”Vattenleken” på Strömparterren.

1989 april: Deltog som musikant (fiol, elfiol, flöjt, handtrumma) runt Bengt Carling som gjorde en slags drakhappening på två drakflygningsfestivaler i Weifang och Peking i Kina. Det sjungande ljudet från själva draklinan förstärktes med kontaktmikrofoner och trakterades med stråke och slag. Jag helt svartklädd (tunn kropp) och vitsminkat ansikte, Bengt helt vitklädd (stor rund kropp) med en stor röd spiral målad på den stora magen. En del i showen var att han fäste en draklina runt huvudet som en tre meter lång röd näsa varur resten av linan utlöpte upp i himlen till en stor drake som han förde omkring medan jag dansade spelande runt honom som en svart måne runt en vit planet.

1983 - 84: Arbetade som handledare på Sätra fritidsgård med att få igång en sorts rockverksamhet för ungarna. Jag hade trumkurser ett par kvällar i veckan i en förening ”Sätraligans Överrock & Underkläder” där ungarna själva fick ta ansvar för aktiviteter och rockfester för att få in pengar till verksamheten.

1983 aug: Fiol- och pakhawajspel (indisk tvåsidig trumma) vid Nordisk Drakfest på Sveaborg utanför Helsingfors tillsammans med Anita Livstrand sång och saz, Björner Torsson diktläsning, Yael Feiler diktläsning på hebreiska, allt inbakat i Bengt Carlings happening anknuten till vind med ett flertal aeolsharpor, stora drakar och spel på själva draklinorna.

1982 - 83: Soloperformances till eget ljudband. FRIMs (föreningen för FRi Improviserad Musik) festivaler på Musikhistoriska museet och på Kulturhuset.

1983: Fiol och trummor till Thomas Tidholms diktuppläsning på poesifestivalen i Moderna Museet.

1982 - 83: Musikpolitiskt verksam som sammankallande i Musikeraktionen som försökte sätta lite ny eld i baken på musiker att påverka sin egen usla kulturpolitiska situation. Andra inblandande var Ale Möller, Christer Boustedt, Gunnar Lindgren, Lennart Åberg, Anita Livstrand m.fl.

1982 sept: Framträdde som flöjtspelare och solosångare (eget gitarrkomp) vid poeten Gary Snyders besök i Stockholm, Moderna Museet. Jag har översatt hans bok ”The Old Ways” till svenska, ”Gammalt vis”, Arkturus förlag -81.

1970 talet - 82: Spelat mycket folkmusikfiol med ”min” grupp ”Broder Molns Spelmän” på fester, musikfester och fredsmöten på Gotland.

1970 talet - 82: Soloframträdanden i olika sammanhang, bl.a. fredsfesterna i Almedalen i Visby. Trummat fram ett demonstrationståg från Fårö till Visby -81.

1977 - 82: Arbetat med musik med utvecklingsstörda vuxna (Klintehemmet i Klintehamn), musik med utvecklingsstörda barn (Lillkorpen i Visby), och med patienter på S:t Olofs psykiatriska klinik i Visby. De senare åren på Gotland var det min huvudsakliga försörjning. Ett svårt arbete som krävde ansträngning, tålamod och kärlek. Metoden arbetade jag ut själv, fokuserad på att få fram spontan kommunikation med urmusikaliska uttryck som rytm, rop, och att lyssna med hjälp av de enklaste instrument och röstljud. På mentalsjukhuset blev det ofta kollektivt lekande på trummor, amadinda, rör- och plåtslagverk, visslor, pipor, cittror, gitarrer och flygel kombinerat med röst- och kroppsövningar.

1975 - 1982: Medeldsjäl och medorganisatör till flertal musikfester på Gotland, inte enbart på somrarna. Jag drog dit många av mina musikervänner för att spela, och många vänner på ön var med att skapa förutsättningarna till dessa fester. En sommar fick jag dit Don Cherrys trio (Bengt Berger och någon som jag glömt namnet på). Jag deltog i deras musik med att spela indisk handtrumma (pakhawaj).

1979 septemberordnades den första Världsmusikfestivalen i Rålambshovsparken i Stockholm av musikföreningarna Föreningen Fri Musik och Ett Minne För Livet. Massor av folk i tre dagar. Band: Anna Själv Tredje, Arbete & Fritid, Archimedes badkar, Don Cherry, Ensamble II, von Fjäderfä, Förklädd Gud, Iskra, Kräldjursanstalten, Lava, Lokomotiv Konkret, Nya Ljudbolaget, Vargavinter, Zamla Mammaz Manna.

1978: Tummor, pakhawaj, fiol, slagverk på Anita Livstrands LP ”Mötet” (MNW).

1977-78: Solospelningar och tillsammans med Anita Livstrand bl.a. på Kappfabriken i Uppsala och Mariahissen.

1973: Rikskonserter hade genom Solveig Bark en experimentverksamhet med musik på daghem där jag spelade (3 mån. tror jag).

1973: Engagerade mig med många andra att skapa ett musikforum i Stockholm (Bryggeriet, Ny Kultur) som en naturlig fortsättning på arbetet i T. G. & S. Flera fester skapades bl a en stor 2:dagars på Folkets Hus som hette Midvinterblot.

1970: Med TG&S. Tillsammans med andra musikaktivister gjorde vi de första Gärdesfesterna. Propagerade för sådana fester över landet. Vi spelade överallt inomhus och utomhus. En LP ”Träd, Gräs och Stenar” (Decibel Records). Några av oss reste med ”spela själv grupper” som producerades av Rikskonserter genom Solveig Bark. Själv deltog jag också mycket aktivt på Allaktivitetshuset Gamla Bro med olika grejer, och särskilt i ockupationen av huset.

1968: Deltog tillsammans med Thomas Tidholm med ett stycke på Fylkingens 3-dagars Text-Ljud Festival på Moderna Museet.

1968: Deltog i olika radioprogram som Thomas Tidholm och Anna-Clara Tjerneld gjorde.

1968: Jag reste tillsammans med Bo-Anders Persson på skolturné i Tornedalen och hjälpte honom i hans pedagogiska försök att förklara musikaliska subtiliteter för skolelever.



Tillbaka till MUSIK

Hem