Min resa till Paris 26 juli 2002. Jag stannade där i 5 dagar och fortsatte sedan
till London den 31 juli för att ta mig vidare upp till Harlington..........

På flygplatsen Beauvais, 7,7 mil norr om Paris.                        Mitt hotellrum på Rue Saint Jacques 214.

Utsikt från hotellet, österut.                                    Utsikt från hotellet, västerut.
  Hotellet heter Medicis och låg i Quartier Latin, dubbelrum kostade 31 euro och enkel 16 euro.

Här mitt stammis brasserie - Café Royal                                           Busslinjekarta över Paris

Jag tog bussen söderut, till ändhållplatsen och Stade Charlety.  Det var match mellan Paris Saint Germain och FC Porto

Och hängivna fans fanns det även här, det var strålande solsken och vänskapsmatchen slutade 0-0, ganska trist tillställning.

Här hedras två personer som föll offer terrorism 25 juli -97.              Utanför Mitterands och numer Chiracs residens

En av alla dessa gatumålare som förgyller staden.                  Notre Dame från bron Ponte de L´archevéché

Och inte långt från Notre Dame fick jag syn på den här butiken.      Dags för mitt första fotogallerie. Foton av W. Klein

Och här fotogallerie nr.2. Foton av Arnold Newman.             Place de la Bastille och frihetens skyddsande

Och här har jag letat mig upp till Rue Notre Dame de Lorette, på nummer 37 bodde Malla på det glada 70-talet(grön port).

Bron Pont Neuf, en förtfäfflig mötesplats när mörket lagt sig. Det vimlade av folk här och även längs med kajen vandrade folk i natten.

Guinness Paris Rock Tavern - on stage Spirale.              Sunset jazzclub - on stage Joe Bonner et Michael White Quartet.

På söndagen tog jag mig ner till Avenue des Champs-Elysées och triumfbågen, där väntade målgången av Tour de France.

Där var det hur mycket folk som helst, av olika nationaliteter som väntade att se sina landsmän gå i mål.

Och tillslut efter ca. tre timmars väntan kommer dom och etap segraren heter Robbie McEwen, men Armstrong vann totalt.

Det var Paris Jazz festival i Parc Floral ute i Vicennes, tyvärr kom jag lite sent, och fick höra sista låten med Marcus Miller.

På intilliggande jazz muséet fick jag av min förvåning se Lisa Ekdahl hänga där på väggen jämte storheter som Billy Cobham!

Moulin Rouge på Boulevard de Cliche var ett måste, därifrån var det inte långt till Montmartre och Sacré Coeur.

Härlig utsiktsplats vid Sacré Coeur.                         Därefter tog jag Metron från Montmartre till Solferino.

Jag gick till Lotta Wingstrands (från Särö) restaurant som heter Le Café des Lettres, där t.ex. Mick Jagger ätit svenska köttbullar.

Här ses Musée d´Orsay, "järnvägsmuséet", tyvärr stängt måndagar.      Och Mona Lisa muséet, Musée du Louvre

Och visst skall man åka Pariserhjul, lägligt alldeles bredvid "Louvren".  Efter det besökte jag Picasso muséet.

Där dessa två vackra målningar bl.a. fanns att se "Man at the fireplace", 1916 och "Large nude in a red armchair", 1929

Sista kvällen tog jag mig till Eiffeltornet. Jag fick endast åka upp till etage 2, men det räckte, vilken utsikt! Fantastiskt!!

Au Port Salut, en mycket trevlig restaurant med övervåning helt i trä, och valvkällare. Med rätter som boeuf bourgignon, gratin dauphinois och efterrätt som tarte tatin. Man kan nog inte äta bättre någonstans än i Paris!

Onsdag 31 juli, dags att ta Eurostar från Gare du Nord till Waterloo station, London. En resa på ca. tre timmar, väl där tog jag pendeltåget upp till Harlington. Middagen stod på bordet och Melinski som fyllt femtio dagen innan visste ingenting och blev klart chokad av att se mig helt plötsligt sitta vid köksbordet.

På tordagskvällen åt vi fish and chips och barnen hamburgare. Vid bordet ser ni fr.v. Melinski, Paula, Sandra, John, Leo, Ossian och Craig. På fredag var det dags för Melinski att segelflyga igen, en present från hans arbetskamrater på Baggium. Vi åkte ut till London Gliding Club där denna sköna skapelse skulle ta Melinski upp i himlen.

Strax innan avfärd tar John "ett sista farväl" till sin gamla ungdomskamrat. Instruktören ser till att han kommer ner rätt i förarsätet med fallskärm och allt.

Två foton, två kameror. En digital, en vanlig 135 film. Kan du se vilket kort som är tagen med vilken kamera?

John som fyller femtio nästa år skulle gärna prova. Nu går det undan, här blir planet uppdraget av ett propellerplan.

På lördagen, 3 aug. hade John och Sandra planerat födelsedagsfest för Melinski. Och det blev ett gardenparty av mycket lyckat slag. Vi hann också med att ha prisutdelning i Swengland Ligan.

Trädgården blev full med kompisar till Melinski, John, Sandra och mig. Men även ett band lirade på Johns egenhändigt byggda scen och de var hur bra som hels. Bandet heter Pale Marble Movie och bestod av far och dotter!!

Pale Marble Movie on stage in John and Sandra´s garden!

Melinski - "I think i´ll go flying tomorrow"!

Själv fick jag på söndagen ta mig Stanstead för att flyga hem till Göteborg med Ryan Air.