Ultra triathlon

Viktor Johansson först i Sverige
med trippeln.
Petri Hellberg efter målgång i trippeln 08.
Kari Martens Svenska rekordhållare i de flesta distanser.


Endast tre svenskar har genomfört en Trippel Ironman. Dessa är Viktor Johansson 54.55 tim 2005 och jag Petri Hellberg 47.05 tim 2007 samt Kari Martens 42.43 tim 2008 och bara en har genomfört en 10 dubbel Ironman och det är Kari Martens 2008

Vad är Ultra triathlon ska jag försöka beskriva här.
Ultra triathlon är lopp som går på längre distanser än Ironmansträckan och är sanktionerade av IUTA. VM arrangeras varje år på dubbel och trippel ironman.

Kortaste loppet är en dubbel Ironman. Där inleder man med 7.6km simning, hoppar upp på cykeln och trampar 360km, och avslutar med en dubbelmara 84,4km.

Nästa distans är trippel Ironman där man simmar 11,6km, cyklar 540km, och springer 126,6km. Populäraste tävlingen går i nord Tyska Lensahn där trippeln gått sedan 1992. Lensahn anses vara ultras svar på Hawaii. 2007 var VM år och hela 65 var anmälda och 45 kom till start.

Den tuffast av de tuffa distanserna går i Monterrey Mexico i början av november, den 10 dubbla... Före 2005 körde man först simningen 38860m, sen cykel 180 mil på cykel, för att avsluta med 42,2 mils löpning.
Ibland kör man en Ironman om dagen i 10 dagar. Man har 24 timmar på sig varje dag för att genomföra ett Ironman. Nästa dags simning måste påbörjas kl 9.
I år är det start och mål som gäller igen.

Korta varvbanor.
Som oftast när det gäller ultra så är det korta varvbanor som gäller. Simningen oftast i bassäng även om det förekommer sjösim ibland. Cyklingen är oftst 8-12km lång runda och löpningen 1,2-3,0km.

Depåer.
Dessa korta rundor är rätt sköna då man kommer till sin depå rätt ofta. Inom ultra är det självförsörjning som gäller även om arrangören bjuder på lite vatten och frukt.


Våran depå i trippeln. Mina medarbetare Malin & Malin

Matlagningen fixade mina tre supportrar med triangiakök.

Vad ska man då äta?
Det gäller att få i sig energi dock då ska man äta det man kan få ner. Korv och bröd, pasta, pizza, mos, hamburgare och en massa annat gott som är utmärkta energikällor. Det viktiga är att få i sig energin.