Lektiner Fytiner = frögifter

Tillbaka

Det som ocksÄ Àr viktigt Àr att tÀnka pÄ att alltid blötlÀgga bönor, fröer och minst ett dygn innan tillagning om du anvÀnder dem oftare Àn tre ggr vecka,
(du kan torka dem sedan efter blötlĂ€ggningen, om du vill anv. dem till tex mĂŒsli o annat )
Viktigt Ă€r att tĂ€nka pĂ„ att alltid blötlĂ€gga bönor, fröer och minst ett dygn innan tillagning om man anvĂ€nder dem oftare Ă€n tre ggr vecka, (du kan torka dem sedan efter blötlĂ€ggningen, om du vill anv. dem till tex mĂŒsli o annat ) Skalet pĂ„ frön, sĂ€d, nötter och bönor innehĂ„ller fytinsyra och lectiner och enzym blockerare, vilket Ă€r ett mycket bra försvarssystem som naturen skapat för att inte vĂ€xten ska bli uppĂ€ten, innan den hunnit vĂ€xa upp, förökat sig och för att bevara fröets DNA. Fytinsyra Ă€r ett gift som Ă€r till för att hindra det frĂ„n att Ă€tas upp. Giftet binder till mineraler, framförallt till kalcium, magnesium, koppar, zink och jĂ€rn i mag-/tarmkanalen och förhindrar vi kan ta upp dessa.

NÀr kroppen fÄr brist pÄ mineraler anvÀnder den tex mineraler ifrÄn organ som har lagrat mineral tex benstommen, vilket pÄ lÀngre sikt kan leda till benskörhet, eller tömmer jÀrnförrÄden och skapar pÄ sÄ sÀtt obalanser i hormonsystemet.

Gnagare mfl djur har ett naturligt motgift som tar hand om giftet dÀrför kan de Àta fröer och nötter utan problem.
Sojabönor och kidneybönor Àr inte alls bra att Àta okokta som groddar, de innehÄller för stor mÀngd frögifter.

Ta det Àven lugnt med linfrön, om du Àter linfrön i bröd osv Àt helst högst 1-2 msk per dag (och absolut inte krossade eller mixade) (http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/ ).

 

 

Lektiner Fytiner = frögifter
Lektiner Àr ett protein som finns i vÀxter som ett slags naturligt insektsskydd. Lektinerna stör nÀringsupptaget i tarmen (du fÄr ont i magen) vilket ur bönornas synvinkel naturligtvis Àr en fördel.

Men för den som skall Àta dem Àr det ju inte det. Genom blötlÀggning och kokning bryts lektinerna ned och oskadliggörs,